لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

تلاش برای «صرفه‌جویی در انرژی»، استان البرز و اصناف مشهد را تعطیل کرد


ادامه سرمای کم‌سابقه در تقریبا کل ایران و ادامه بحران گاز در ایران علاوه بر مدارس مشهد، روز چهارشنبه مغازه‌های این شهر و کل استان البرز را به تعطیلی کشاند.

رئیس اتاق اصناف مشهد روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، خبر داد که تمام واحدهای صنفی غیر از واحدهای عرضه‌کننده کالاهای اساسی و ضروری موظف شده‌اند «به علت برودت هوا و مدیریت انرژی» از ساعت ۲۰ تعطیل کنند.

خبرگزاری مهر به نقل از هادی مخملی نوشت که این تصمیم را ستاد انرژی خراسان رضوی گرفته است.

بر اساس این تصمیم، تمام واحدهای صنفی، مجتمع‌های صنفی و پاساژهای مشهد غیر از واحدهای عرضه‌کننده کالاهای اساسی و ضروری به علت برودت هوا و مدیریت مصرف انرژی «از مورخ ۲۱ تا ۲۳ دی‌ماه باید از ساعت ۲۰ نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کنند».

مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی ماه‌ها به مقام‌های اتحادیه اروپا به دلیل زمستان سرد و بحران گاز در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و وابستگی این قاره به منابع گازی روسیه اخطار می‌دادند، اما حالا به نظر می‌رسد که ایران خود دچار بحران سرما و کمبود منابع انرژی از جمله گاز شده است.

در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «به خدا من دمای خانه خودم ۲۱ تا ۲۲ درجه بیشتر نمی‌کنم، وارد منزل که می‌شم سریع لباس گرم می پوشم به بچه ها هم می‌گم نمی‌گذاریم ذره‌ای اسراف بشود.»

بحران انرژی در ایران در هفته جاری همچنین سبب شد که ادارات، مدارس و بانک‌های استان البرز در شمال کشور هم تعطیل شود.

کاوه حدادپور، معاون مدیریت توسعه و منابع استانداری البرز، روز چهارشنبه گفت: «تمام ادارات، نهادها، سازمان‌ها و بانک‌های البرز (به جز شعب کشیک) با هدف مدیریت مصرف گاز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه تعطیل است.»

وی افزود: «بر اساس پیش‌بینی‌ها افت شدید دما، میزان مصرف انرژی را در سطح کشور به همراه خواهد داشت لذا طبق تصمیمات اتخاذ شده موضوع به گونه‌ای تدبیر شد که به هیچ عنوان افت فشار در بخش خانگی یا قطعی گاز صنایع را نداشته باشیم.»

ایران از بزرگ ترین منابع گازی جهان است، اما در چند سال اخیر، به گواهی کارشناسان، به دلیل مدیریت غلط، فازهای گازی از جمله پارس جنوبی را توسعه نداده و به همین دلیل ایران با بحران شدید انرژی در زمستان روبه‌رو شده است.

هم اکنون ۸۰ درصد نیروگاه‌های بخاری در ایران به دلیل کمبود گاز اقدام به سوزاندن مازوت کرده‌اند که باعث افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران نیز شده است.

در میانه تمام این مشکلات، رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه ایران در ماه جاری گفت که بحران گازی کشور تا دو دهه آینده هم ادامه خواهد داشت.

اما حواله دادن حل مشکل گاز ایران به دو دهه آینده در حالی است که بر اساس گزارش‌های خود وزارت نفت و نیز نهادهای انرژی بین‌المللی، میدان پارس جنوبی که ۷۰ درصد گاز ایران را تأمین می‌کند، از سال آینده وارد نیمه دوم عمر خود می‌شود و هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولید آن کاسته خواهد شد و به‌مرور زمان، افت تولید این میدان شتاب خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG