لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

«افزایش هشت درصدی» در فروش محصولات پتروشیمی‌ها در ایران


بر اساس اطلاعات تولید و فروش پتروشیمی‌های فعال در بازار سهام ایران، این شرکت‌ها در ۹ ماهه ۱۴۰۱ بیش از ۱۹ میلیون تن محصول به فروش رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش داشته است.

وب‌سایت خبری چابک آنلاین روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، گزارش داد: «پتروشیمی‌های بورسی از محل فروش فرآورده‌های خود بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند که در مقایسه با ۹ ماهه ۱۴۰۰ بیش از ۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. از نظر ارزش ریالی نیز ارزش درآمدهای صادراتی پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۴۰ درصد از کل درآمدهای آنها را پوشش می‌دهد.»

اما نکته مهم در این گزارش کاهش درآمدهای صادراتی این صنعت در ایران است.

سهم درآمدهای صادراتی از کل درآمد پتروشیمی‌های بورسی حدود ۴.۳ درصد کاهش یافته که این موضوع نشان می‌دهد، درآمدهای پتروشیمی‌ها وابستگی بیشتری به تقاضای داخلی پیدا کرده است.

کاهش تنوع در بازارهای هدف برای فروش محصولات، یکی از مواردی است که می‌تواند ریسک عملیاتی این صنعت را افزایش دهد و جذابیت صنعت را برای سرمایه‌گذاران کاهش دهد.

همزمان خبرگزاری رسمی ایرنا گزارش داد: «در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از ظرفیت پتروشیمی ایران به دلیل کمبود خوراک خالی است و از همین رو شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی به دنبال سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز برای تکمیل زنجیره ارزش و تامین پایدار خوراک خود هستند.»

یکی از دلایل کاهش توان پتروشیمی‌ها در زمستان امسال احتمالا به مشکل تامین گاز بازمی‌گردد.

صنعت پتروشیمی به‌شدت وابسته به گاز است و به طور متوسط روزانه بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب گاز به شکل سوخت و خوراک در پتروشیمی‌ها صرف می‌شود که سهم بیش از ۱۳ درصدی از گاز مصرفی را دارد.

حسن نشان‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌ و کار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه یکی از دلایل ظرفیت خالی صنعت پتروشیمی، عدم تامین و کمبود خوراک است، گفت: «بیش از ۵۰ درصد از کاهش تولید پتروشیمی ناشی از کمبود خوراک است و در این زمینه پیشنهادهای مختلفی به مجموعه نفت داده شده است.»

وی با اشاره به بهره‌برداری از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در سال‌های گذشته افزود: «در شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بیش از یک میلیارد دلار پروژه جمع‌آوری گازهای فلر را داریم که می‌تواند علاوه بر این که ظرفیت خالی بیدبلند را تامین کند نسبت به تکمیل ظرفیت پروژه الفین و بخشی از ظرفیت خالی پتروشیمی بندر امام نیز موثر باشد.»

یکی از مشکلات صنایع گاز در ایران بهینه نبودن سوختن گاز در مشعل‌هاست که باعث تلفات بالایی در استخراج در ایران شده است.

XS
SM
MD
LG