لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

«انتقال» مجید کاظمی معترض محکوم به اعدام به سلول انفرادی؛ ادامه نگرانی‌ها درباره محمد قبادلو


مجید کاظمی
مجید کاظمی

گزارش‌ها حاکی است که مجید کاظمی، از معترضان بازداشت شده در محله «خانه اصفهان» که به اعدام محکوم شده، به سلول انفرادی منتقل شده است. او به همراه دو معترض دیگر بازداشت شده در خانه اصفهان از سوی دادگاه انقلاب به «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است.

در همین حال، فعالان سیاسی نسبت به وضعیت محمد قبادلو، دیگر معترض محکوم به اعدام ابراز نگرانی کرده‌اند.

مجید کاظمی روز جمعه در فایل صوتی از زندان همه اتهامات را رد کرد و گفت که این حکم براساس «اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه» صادر شده است.

شماری از زندانیان سیاسی پیشین از جمله آتنا دائمی و همچنین حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر که اعتراضات در ایران را پوشش می‌دهد با انتشار خبر انتقال مجید کاظمی نسبت به وضعیت این معترض محکوم به اعدام ابرازنگرانی کرد و هشدار داد.

طبق نوشته حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر «مجید کاظمی محکوم به اعدام ساعاتی پیش به انفرادی منتقل شد. همچنین او فردا قرار ملاقات داشته که آن هم لغو شده است.»

این حساب کاربری با تاکید بر اینکه «حکم اعدام مجید در دیوان تایید نشده است»، نوشت: «جمهوری‌اسلامی می‌خواهد بر روی پرونده‌ سراسر دروغ خانه اصفهان سرپوش بگذارد. نگران جان عزیزانمان هستیم.»

آتنا دائمی، زندانی سیاسی پیشین و فعال حقوق بشر نیز در توییتی با اعلام اینکه «مجید کاظمی محکوم به اعدام در پرونده خانه اصفهان ساعاتی پیش به انفرادی منتقل شد»، نوشت: «ملاقات حضوری او با خانواده که برای روز شنبه بود لغو شده» است.

در این توییت آتنا دائمی با اشاره به اینکه حکم اعدام مجید کاظمی صبح دوشنبه ۱۹ دی ماه ابلاغ شده و «پرونده هنوز به دیوان نرفته است»، تاکید کرد که «نگران مجید کاظمی و محمد قبادلو» است.

در میان معترضان بازداشت شده در محله «خانه اصفهان»، دادگاه انقلاب اصفهان سه تن به نام‌های مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و محمد یعقوبی را به اتهام «محاربه» از طریق «کشیدن سلاح و استفاده از آن و تشکیل یا عضویت در گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت» متهم و به اعدام محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، در جریان اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان در محله خانه اصفهان، دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی کشته شده‌اند.

امیر نصرآزادانی، فوتبالیست و از دیگر معترضان بازداشت شده در اصفهان نیز در همین پرونده به مجموعا ۲۶ سال زندان و سهیل جهانگیری به ۲ سال حبس محکوم شده‌اند. از میان معترضان بازداشت شده در این پرونده فقط جابر هاشمی «تبرئه» شده است.

این معترضان از زمان بازداشت تاکنون به وکیل انتخابی دسترسی نداشته‌اند و از دسترسی به دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند.

مجید کاظمی شامگاه جمعه ۲۳ دی ماه درحالی به انفرادی منتقل شد که ساعاتی پیش از آن یک فایل صوتی از این معترض زندانی در حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر منتشر شد.

آقای کاظمی در این فایل صوتی تاکید می‌کند که مستندات صدور حکم در این پرونده همان سناریوی مورد نظر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و «اعترافات اجباری تحت شکنجه» است.

در این فایل صوتی مجید کاظمی می‌گوید: «من هیچ‌کاره بودم، اینها که مرا گرفتند من زیر شکنجه بودم. من نه اسلحه‌ای داشتم، نه چیزی داشتم، من چیزی نداشتم. هی مرا زدند و گفتند این اسلحه از تو است، گفتیم آره این اسلحه مال ماست، زدند گفتند باید بیای بازسازی صحنه جرم، گفتم می‌آیم، دوباره زدند و گفتند که باید این را در دادگاه بگویی، گفتم باشد.»

مجید کاظمی گفت: از زمان بازداشت تاکنون «همه‌اش زیر شکنجه بوده‌ام، من نه اسلحه‌ای داشتم، نه کاری کردم، همه‌اش را زیر شکنجه گفتم آره.»

حسین قشقایی، زندانی سیاسی پیشین، در واکنش به انتشار این فایل صوتی، در توییتی نوشت: «در فایل صوتی‌ای که از مجید کاظمی منتشر شد، مجید علنا اعلام کرد تمام اعتراف‌هایش زیر فشار شکنجه بوده است. در یک سناریو امنیتی و با شکنجه وحشیانه مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را به اعدام محکوم کرده‌اند.

این زندانی سیاسی پیشین نسبت به وضعیت دو معترض دیگر از بازداشت‌شدگان محله «خانه اصفهان» نیز هشدار داد و افزود: «امشب[جمعه شب] مجید را به انفرادی برده‌اند و از صالح [میرهاشمی] و سعید [یعقوبی] هم خبری در دست نیست.»

قوه قضائیه جمهوری اسلامی در موارد متعددی معترضان و فعالان سیاسی معترض یا مخالف را بدون برگزاری دادرسی عادلانه، بدون دسترسی به وکیل انتخابی اعدام کرده است.

تاکنون دست‌کم چهار تن از معترضان شامل محسن شکاری در تهران، مجیدرضا رهنورد در مشهد، و محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را در کرج اعدام کرده است که در اغلب موارد اجازه «آخرین دیدار با خانواده» را نیز به آنها نداده است.

XS
SM
MD
LG