لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

چهلم هومن عبداللهی در سنندج به تجمعی اعتراضی تبدیل شد


مراسم چهلم هومن عبداللهی، از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در سنندج، با شعار حاضران علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تجمعی ضد حکومتی تبدیل کردند.

شهروندان معترض در جریان مراسم چهلم هومن عبداللهی که روز دوشنبه در آرامستان حسن‌آباد سنندج برگزار شد، شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «شهید نمی‌میرد» و«نه سلطنت، نه رهبری، دموکراسی، برابری» سردادند.

ویدیوهای منتشر شده از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی گویای آن است که نیروهای امنیتی با هلی‌شات اقدام به فیلمبرداری از این مراسم و حاضران در آن کردند.

در بخشی از این مراسم نیز اعضای خانواده هومن عبداللهی در حرکتی نمادین اقدام به رهاسازی دو کبوتر کردند، اقدامی که اکنون به یکی از ویژگی‌های مراسم چهلم‌ معترضان کشته شده تبدیل شده است.

هومن عبداللهی، جوان ۲۱ ساله و اهل سنندج شامگاه چهارشنبه ١۶ آذر در جریان اعتراضات سنندج در محله حسن‌آباد این شهر هدف تیراندازی نیروهای حکومتی قرار گرفت و کشته شد.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو همان شب جزییاتی از نحوه کشته شدن هومن عبداللهی را منتشر کرد و از قول شاهدان عینی نوشت که این معترض از ناحیه سینه هدف گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و اندکی بعد از انتقال به بیمارستان کوثر سنندج، در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

از هنگام برگزاری چهلم مهسا امینی در چهارم آبان که با حضور هزاران تن در شهر سقز برگزار شد، شهروندان معترض با حضور در مراسم چهلم دیگر کشته‌شدگان آن را به صحنه اعتراضات ضد حکومتی تبدیل کرده‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون از روش‌های مختلفی برای جلوگیری از برگزاری چهلم معترضان استفاده کرده‌اند که از جمله این روش‌ها «تهدید و اعمال فشار بر خانواده کشته‌شدگان»، «محاصره مزار معترضان» و «منع حضور مردم و اعضای خانواده‌ها بر مزار کشته‌شدگان» است.

در مواردی چون چهلم هفت تن از معترضان کشته شده در بوکان، نیروهای امنیتی حتی به سوی مردم سوگوار تیراندازی کردند که منجر به کشته شدن برهان الیاسی یک جوان معترض در بوکان و زخمی شدن دست‌کم ۱۵ تن دیگر شد.

در جریان چهلم حمیدرضا روحی، دانشجوی کشته شده در تظاهرات شهرزیبا نیز نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت گسترده مردم حاضر در مراسم کردند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با وجود به کارگیری انواع روش‌های سرکوب، در جلوگیری از چهلم معترضان کشته شده ناکام مانده‌اند.

XS
SM
MD
LG