لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

دو تماس تلفنی وزیر خارجه بلژیک با همتای ایرانی‌اش همزمان با کارزار آزادی فانده‌کاستیل


الیویه فانده کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران
الیویه فانده کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران

در پی افزایش انتقادهای داخلی در بلژیک در مورد سرنوشت یک امدادگر این کشور که در ایران به ۴۰ سال حبس محکوم شده، وزیر خارجه بلژیک روزهای شنبه و دوشنبه، ۲۴ و ۲۶ دی، دو بار با همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه بدون اشاره به پرونده اولیویه فانده کاستیل تنها مدعی شد که موضوع هر دو گفت‌وگو «همکاری»، «تلاش مشترک» و همچنین «وضعیت همکاری‌های کنسولی» دو کشور بوده است.

در مورد «همکاری» در بخش کنسولی توضیحی داده نشده است.

اما به نوشته روزنامه فرانسوی لیبراسیون، تهران صریحا به آگاهی بلژیک رسانده که تنها در صورتی آقای فانده کاستیل به کشورش بازخواهد گشت که اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک، به ایران برگردد.

این دیپلمات ایرانی به دلیل اقدامات تروریستی خود در خاک اروپا در دادگاه رسمی و علنی به ۲۰ سال حبس محکوم شده است. اما در مقابل مشخص نیست که شهروند بلژیکی بر اساس چه شواهد و مدارکی به ۴۰ سال حبس گرفتار شده است.

دو تماس تلفنی لجا حبیب، وزیر خارجه بلژیک، با همتای ایرانی‌اش پس از آن انجام شد که خانم حبیب روز ۲۲ دی به نمایندگان مجلس بلژیک قول داد که وزارتخانه‌اش برای بهبود شرایط حبس اولیویه واندکاستیل و آزادی او بیشترین کوشش را به عمل آورد.

اما، به گزارش سایت براسِلز تایمز، حزب لیبرال در پارلمان این کشور این وعده را کافی ندانست و روز ۲۳ دی از خانم حبیب خواست شخصا با سفر به ایران، فشار سیاسی بر مسئولان جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد.

حزب لیبرال همچنین بر ضرورت برداشتن گام‌های محکم‌تر از سوی دولت بلژیک در قبال ایران در ارتباط با سرنوشت آقای فانده کاستیل تاکید کرد.

وزیر خارجه بلژیک در پاسخ گفته بود که این موضوعی نیست که بتوان آن را در سطح عمومی مطرح کرد و اقدامات باید محتاطانه باشد.

نمایندگانی در پارلمان بلژیک چند ماه پیش گفته بودند که دولت این کشور با ارائه لایحه استرداد زندانیان، به فکر برگرداندن اسدالله اسدی به ایران بوده تا تهران امدادگر بلژیکی را رها کند.

با وجود تصویب این لایحه در پارلمان بروکسل و تبدیل شدن آن به قانون، و همزمان تصویب معاهده استرداد در مجلس ایران در میانه تابستان امسال، در پی فشار داخلی در بلژیک، دادگاه قانون اساسی این کشور چند هفته پیش توافق تبادل زندانی با ایران را تعلیق کرد.

تهران در برابر، حکم حبس شهروند بلژیکی را یک باره به ۴۰ سال افزایش داد.

اتهام او طیفی بلند از «جاسوسی برای آمریکا» تا «پولشویی» را دربر می‌گیرد. این امدادگر سال‌های طولانی به نهادهای بشردوستانه در ایران خدمت کرده بود.

بلژیک با دادن این هشدار که ممکن است شهروندان بیشتری از این کشور در ایران هدف گروگان‌گیری حکومتی قرار بگیرند، به دنبال افزایش محکومیت آقای فانده کاستیل، از همه شهروندان خود، شامل دوتابعیتی‌ها، درخواست اکید کرد که ایران را ترک کنند.

روزنامه لیبراسیون فرانسه ابراز اطمینان کرده که هدف جمهوری اسلامی ایران از گروگان‌گیری امدادگر بلژیکی و محکوم کردن او به حبس ۴۰ ساله، اقدامی برای مبادله او با اسدالله اسدی بوده است.

آقای فانده کاستیل تا حال چند بار اعتصاب غذا کرده است. یک دیپلمات از سفارت بلژیک که دو هفته پیش با او دیدار کرده، گفته که این زندانی در انفرادی است، ۲۰ کیلو وزن کم کرده و حتی کتاب‌هایی را که برای خواندن در اختیار داشت، از او گرفته‌اند.

این در حالی است که اسدالله اسدی با وجود محکومیت به دخالت در عملیات تروریستی، از حقوق اساسی خود به عنوان یک زندانی در اروپا بهره‌مند است.

XS
SM
MD
LG