لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

مدیر شرکت سایبری: تحریم‌ها مانع کمک به دور زدن فیلترینگ اینترنت در ایران است


متیو پرینس، مدیرعامل شرکت سایبری و اینترنتی کلادفلر، اعلام کرد با وجود درخواست یک مقام ارشد کاخ سفید از این شرکت برای کمک به دور زدن سانسور اینترنت در ایران، تحریم‌های آمریکا مانع انجام چنین کاری است.

آقای پرینس که روز پنج‌شنبه، ۲۹ دی‌ماه، در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس سخن می‌گفت، در این زمینه اضافه کرد که مقام کاخ سفید که به نامش اشاره نکرده از شرکت کلادفلر می‌خواست همان کاری را که در روسیه انجام می‌دهد، در ایران نیز انجام دهد.

او گفت جوابش به مقام کاخ سفید منفی بوده، زیرا تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، از پیش از آغاز اعتراضات فعلی، مانع ارسال تجهیزات این شرکت به ایران و یافتن جای پایی در این کشور شده است.

شرکت آمریکایی کلادفلر مستقر در سان‌فرانسیسکو در زمینه مبارزه با حملات سایبری و همچنین دور زدن فیلترینگ اینترنت در کشورهای استبدادی فعال است.

همزمان با آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از جان باختن مهسا امینی، جمهوری اسلامی اینترنت را به شدت محدود و واتساپ و اینستاگرام را فیلتر کرد.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر مذاکره کاخ سفید با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران منتشر شده بود.

همچنین رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی تهران ضمن تأیید ورود ۸۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، از «رشد زیاد امکان استفاده از این دستگاه» در آینده خبر داده است.

پیشتر دولت آمریکا با ماسک درباره فراهم کردن ارتباطات اینترنتی برای نیروهای اوکراینی در جریان جنگ اوکراین مذاکره کرده بود.

مدیر کلادفلر همچنین گفت مقام کاخ سفید گفته بود این شرکت می‌تواند «مجوز» فعالیت در ایران را دریافت کند، اما آقای پرینس پاسخ داده بود که برای این کار «خیلی دیر شده است».

دولت بایدن در ماه سپتامبر پس از آغاز اعتراضاتِ «زن، زندگی آزادی» برای کمک به دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت، شرکت‌های فناوری را که ابرازهایی برای دور زدن فیلترینگ فراهم می‌کنند، از تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی مستثنا کرد.

اما آن طور که سی‌ان‌ان گزارش داده است، کارشناسان به این رسانه گفته‌اند که این اقدام دیرهنگام بوده، زیرا تحریم‌ها ناخواسته توسعه شبکه ارتباطات داخلی در ایران به دست حکومت را تسریع کرده است.

اظهارات مدیرعامل شرکت کلادفلر در روزی بیان شد که پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست به شرکت‌های اروپایی اجازه دهد تا «ابزارهای ایمن» ارتباطی در اختیار ساکنان ایران قرار دهند تا آنان بتوانند با استفاده از منابع مالی این اتحادیه به «اینترنت رایگان» دسترسی داشته باشند.

محدودیت‌های اینترنت در ایران پیش از آغاز اعتراضات سراسری نیز شدید شده بود.

سازمان غیردولتی «خانه آزادی» در تازه‌ترین گزارش سالانه خود درباره آزادی اینترنت در جهان، با اعلام این که این آزادی در جهان امسال برای دوازدهمین سال متوالی کاهش یافته، گزارش داد که ایران پس از دو کشور چین و میانمار، بیشترین محدودها را در زمینه اینترنت اعمال می‌کند.

بر اساس گزارش خانه آزادی (فریدم هاوس) که مربوط به سال ۲۰۲۲ است، ایران در دسته کشورهای «غیرآزاد» در زمینه اینترنت به شمار می‌رود و میزان آزادی اینترنت در ایران ۱۶ درصد است.

با این حال، تشدید محدودیت‌های اینترنت در ایران در ماه‌های اخیر ضربه شدیدی به اقتصاد کشور وارد کرده و حتی صدای اعتراض برخی نمایندگان را نیز بالا برده است.

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از او خواست دسترسی مردم به اینترنت را دوباره فراهم کند و صندوقی نیز برای جبران خسارت فیلترینگ در کشور تشکیل شود.

XS
SM
MD
LG