لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

بریتانیا هفت مقام و نهاد دیگر جمهوری اسلامی را تحریم کرد


شعارنویسی روی دیوار سفارت بریتانیا در تهران، ۲۷ دی
شعارنویسی روی دیوار سفارت بریتانیا در تهران، ۲۷ دی

هم‌زمان با اعلام توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تصویب بسته چهارم تحریم‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی، دولت بریتانیا نیز اعلام کرد هفت مقام و نهاد دیگر جمهوری اسلامی را «به‌دلیل سرکوب وحشیانه» مردم ایران به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، بریتانیا روز دوشنبه سوم بهمن ضمن محکوم‌کردن خشونت‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی علیه مردم کشور اعمال می‌کند، ازجمله اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، تحریم‌های تازه‌ای را اعلام کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت: «کسانی که امروز تحریم شده‌اند، از شخصیت‌های قضایی که از مجازات اعدام برای اهداف سیاسی استفاده می‌کنند تا اراذل و اوباش که معترضان را در خیابان‌ها کتک می‌زنند، در کانون سرکوب وحشیانه رژیم علیه مردم ایران قرار دارند.»

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران؛ سالار آبنوش، فرمانده عملیات بسیج؛ و حسین نجات، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله از چهره‌های شاخصی هستند که در فهرست تحریم‌های مضاعف بریتانیا دیده می‌شوند.

بنیاد تعاون بسیج وابسته به سازمان بسیج، قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران و احمد فاضلیان، معاون دادستان کل ایران از دیگر افراد و نهادهای تحریم جدید بریتانیا هستند.

از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ۲۶ شهریور و افزایش خشونت‌ها علیه معترضان، روابط تهران با کشورهای بزرگ اروپایی به تیرگی گرایید و به‌دنبال اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی- بریتانیایی، روابط تهران و لندن تیره‌تر شد.

علیرضا اکبری از مقامات ارشد پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی بود که تابعیت بریتانیایی هم داشت و سال ۱۳۹۸ به‌اتهام «جاسوسی برای بریتانیا» بازداشت و ۲۲ دی‌ماه امسال اعدام شد.

اعدام علیرضا اکبری نه تنها رابطه بریتانیا و ایران را تیره‌تر کرد بلکه واکنش تند اتحادیه اروپا و آمریکا را نیز در پی داشت.

فهرست جدید تحریم‌ها از سوی بریتانیا در روزی اعلام می‌شود که ریاست سوئدی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد وزیران کشورهای عضو این اتحادیه در مورد بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به توافق رسیدند.

هیئت رئیسه اتحادیه اروپا اعلام کرد: «وزیران بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران تصویب کردند که عوامل سرکوب را هدف قرار می‌دهد. اتحادیه اروپا استفاده وحشیانه و نامتناسب از زور توسط مقامات ایرانی علیه معترضان مسالمت‌آمیز را به شدت محکوم می‌کند.»

در بیش از چهار ماهی که از اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد، کشورهایی اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی بارها به رژیم ایران در مورد نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراضات هشدار داده‌اند.

با این حال در نتیجه سرکوب خونین و خشونت‌بار این اعتراضات، حدود ۵۰۰ شهروند ازجمله ده‌ها کودک به‌دست نیروهای حکومتی و اغلب با تیراندازی مستقیم آنان کشته شده‌اند. در این چهار ماه همچنین حدود ۲۰ هزار نفر از معترضان نیز بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات به همین هم بسنده نکرد و تا کنون چهار معترض بازداشت‌شده را هم پس از برگزاری محاکمه‌های سریع و بدون حضور وکیل انتخابی اعدام کرده است؛ اقدامی که علاوه بر خشم عمومی ایرانیان در داخل و خارج کشور، واکنش‌های تند دولت‌های اروپایی را هم در پی داشت.

مقامات جمهوری اسلامی ازجمله علی خامنه‌ای ادعا می‌کنند که این اعتراضات «طراحی دشمنان خارجی» بوده و تا کنون مسئولیت حتی یک مورد از قتل شهروندان معترض را هم برعهده نگرفته‌اند.

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، که در فهرست جدید تحریم‌های بریتانیا قرار گرفته، در آبان ماه معترضان را به «مگسان» تشبیه کرده و گفته بود معترضان «بازیچه» دست «دشمنان» شده‌اند.

XS
SM
MD
LG