لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند بدون حکم دادگاه یک کشور عضو، سپاه را تروریستی اعلام کند


جوزپ بورل روز دوشنبه گفت: نمی‌توانید بگویید که سپاه تروریست است چون من از آن خوشم نمی‌آید. اول دادگاه باید درباره آن تصمیم بگیرد
جوزپ بورل روز دوشنبه گفت: نمی‌توانید بگویید که سپاه تروریست است چون من از آن خوشم نمی‌آید. اول دادگاه باید درباره آن تصمیم بگیرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه سوم بهمن گفت قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی مستلزم حکم دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه است.

جوزپ بورل در آغاز جلسه ۲۷ کشور عضو در بروکسل، مقر اتحادیه، گفت تروریستی نامیدن سپاه باید بر اساس حکم صادره در دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا باشد.

او افزود: «نمی‌توانید بگویید که سپاه تروریست است چون من از آن خوشم نمی‌آید. اول دادگاه باید درباره آن تصمیم بگیرد».

پارلمان اروپا در نشست روز ۲۹ دی خود در استراسبورگ فرانسه با اکثریت قاطع آرا خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه شد.

قطعنامه پارلمان اروپا در واکنش به برخورد خشونت‌بار سپاه پاسداران با معترضان، تجهیز روسیه به پهپاد برای حمله به اوکراین و عملیات منطقه‌ای سپاه تصویب شد. با این حال، قطعنامه یاد شده الزام‌آور نیست.

نظر به حمایت مقامات ارشد شماری از کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپا از قرار دادن سپاه در سیاهه تروریستی، که پیش از نشست روز سوم بهمن وزیران خارجه اتحادیه بیان شد، انتظار می‌رفت این درخواست یکی از مسائل مهم مطرح شده در جلسه باشد.

آنالنا بروک، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه تاکید کرد که با حمایت از تروریستی نامیدن سپاه به جلسه بروکسل رفت.

وُپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، نیز روز ۲۹ دی در پی دیدار با جوزپ بورل تاکید کرد که در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه، شخصا دلایل حمایت «قاطع» کشورش از تروریستی نامیدن سپاه را مطرح می‌کند.

ارزیابی شده که تا نشست بعدی شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا که ماه آینده است، گام‌هایی در راستای تدارکات حقوقی و قانونی در محاکم کشورهای اروپایی برداشته شود.

وزیران خارجه اروپایی در نشست روز دوشنبه ۱۸ شخص حقیقی و ۱۹ نهاد جمهوری اسلامی را در خصوص سرکوب اعتراضات چهار ماه گذشته ایران تحریم کردند. پیش از این، سه بسته تحریمی دیگر اتحادیه نیز در دوران اعتراضات جاری در این شورا تصویب شده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تصمیم روز پنجشنبه گذشته پارلمان اروپا با آقای بورل تلفنی گفت‌وگو کرده بود، یکشنبه شب به شبکه خبر صداوسیما گفت: «بورل به صراحت به من گفت که مصوبه پارلمان اروپا، احساسی است و آن‌ها می‌خواهند نگرانی خود را بیان کنند».

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه نیز در واکنش به آخرین اظهارات جوزپ بورل گفت: «از سخنان او چنین برمی‌آید که اتحادیه اروپا به دنبال برداشتن گام‌های پرهزینه نیست».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نیز احتمال رسمی شدن جایگاه سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا را «حرکتی از روی استیصال» نامیده بود.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز روز یکشنبه در این زمینه گفت : «به اروپا واضح می‌گوییم؛ دست‌های ما باز و قلمرو قدرت ما وسیع است، ما به همه جا دسترسی داریم...اگر دشمنی کنید، دشمنی می‌کنیم، تعارف هم نداریم و اگر دوستی کنید، دوستی می‌کنیم».

نمایندگان تندرو مجلس شورای اسلامی نیز پس از تصمیم پارلمان اروپا، با دادن هشدار به اتحادیه اروپا نسبت به «عواقب» این «تصمیم خطا»، گفته بودند که از آن عاقبت بخیری نخواهند دید.

دونالد ترامپ فروردین ۱۳۹۸ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت و کنونی اسرائیل، مدعی بود که او دونالد ترامپ را به اتخاذ این تصمیم و تصمیم دیگر آمریکا در زمینه خروج از برجام تشویق کرد.

تا کنون صرفا نیروی قدس سپاه پاسداران و نه کلیت این نیروی نظامی در سیاهه تروریستی اکثر کشورهای غربی قرار دارد اما کانادا، با وجود بیش از ده سال قطع رابطه با ایران، اصرار انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی برای تروریستی نامیدن سپاه را هنوز نپذیرفته است.

XS
SM
MD
LG