لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

بیش از ۶۰ نماینده پارلمان اروپا خواستار آزادی امدادگر بلژیکی زندانی در ایران شدند


الیویه وند‌کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران
الیویه وند‌کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران

۶۱ نماینده پارلمان اروپا با امضای نامه مشترکی خطاب به مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواستند از همه ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی برای آزادی الیویه وند‌کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران، استفاده کنند.

این نمایندگان پارلمان اروپا بازداشت آقای وندکاستیل در ایران از سوی نیروهای سپاه پاسداران را «خودسرانه» و شرایط نگهداری او را «کاملا غیرانسانی و وخیم» توصیف کردند.

در این نامه که خطاب به رئیس کمیسیون اروپا، رئیس شورای اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین رئیس پارلمان اروپا نوشته شده، آمده است: «در ماه اوت گذشته، آقای وندکاستیل پس از آن که در زندان اوین در تهران محبوس و شکنجه شد، به یک مکان نامعلوم برای وکلا و نزدیکانش انتقال یافت.»

امضاکنندگان نامه تاکید کردند که جمهوری اسلامی اطلاعات کمی از شرایط نگهداری این زندانی ارائه می‌کند و بر اساس تماس‌های تلفنی و جلسات تحت نظری که مقام‌های بلژیکی با او داشته‌اند، وندکاستیل «در سلول انفرادی بدون پنجره، بدون دسترسی به نور طبیعی و بدون دسترسی به هوای آزاد» نگهداری می‌شود.

الیویه وند‌کاستیل ۱۱ ماه پیش در ایران بازداشت شد و پیشتر نیز دولت بلژیک شرایطی نگهداری این زندانی را «غیرانسانی» توصیف کرده است.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۰ دی اعلام کرد که الیویه وند‌کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران، به‌دلیل چهار فقره اتهام مجموعا به ۴۰ سال زندان محکوم شده است که بر اساس قانون مجازات اسلامی، ۱۲.۵ سال زندان آن قابل اجراست.

اما نمایندگان پارلمان اروپا تاکید کردند که این شهروند بلژیکی حق انتخاب وکیل نداشته و دادگاه در چنین شرایطی او را «مجرم» تشخیص داده است.

آنان از اتحادیه اروپا و دولت بلژیک خواستند ضمن ابراز حمایت از این زندانی، «ابزارهای لازم» را برای آزادی او به‌کار گیرند.

امضاکنندگان نامه بر تلاش برای اخذ موافقت مقام‌های جمهوری اسلامی برای ارسال یک تیم پزشکی اروپایی برای این زندانی تاکید کردند و همچنین از مقام‌های اتحادیه اروپا خواستند که پرونده او را دستور کار خود در نشست آتی شورای وزیران خارجه اتحادیه قرار دهند.

در روزهای اخیر، درخواست‌ها برای آزادی الیویه وند‌کاستیل افزایش یافته است.

روز یکشنبه گذشته، هزاران نفر در خیابان‌های بروکسل دست به راهپیمایی زدند و به تداوم بازداشت الیویه وندکاستیل در ایران اعتراض کردند.

همچنین بیش از ۴۰ شخصیت سرشناس بلژیکی در رشته‌های مختلف با امضای طوماری خواستار آزادی الیویه فانده کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران، شدند.

این طومار روز جمعه گذشته، یک روز پس از آن که آقای فانده کاستیل چهل و دو ساله شد، در مطبوعات بلژیک به چاپ رسید و عکسی از این زندانی سیاسی در صفحه اول این روزنامه‌ها قرار گرفت.

در پی افزایش انتقادهای داخلی در بلژیک در مورد سرنوشت یک امدادگر این کشور که در ایران به ۴۰ سال حبس محکوم شده، وزیر خارجه بلژیک روزهای شنبه و دوشنبه، ۲۴ و ۲۶ دی، دو بار با همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

اما هنوز شواهدی مبنی بر آزادی قریب الوقوع این شهروند بلژیکی وجود ندارد.

پیشتر روزنامه لیبراسیون فرانسه نوشته که هدف جمهوری اسلامی از گروگان‌گیری امدادگر بلژیکی و محکوم کردن او به حبس ۴۰ ساله، اقدامی برای مبادله او با اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی که اکنون در بلژیک زندانی است، بوده است.

XS
SM
MD
LG