لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۶

شلیک نکن، این نسل تمکین نمی‌کند؛ گفت‌وگو با نیما


موسیقی لس‌آنجلس روی موج تازه‌ای افتاده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان حال و هوای این موسیقی را به دوران پیش و پس از اعتراض‌ها در ایران تقسیم کرد.

چهره‌های قدیمی این موسیقی با صدایی معترض به عرصه بازگشته‌اند. همان‌هایی که موسیقی‌های شاد و عاشقانه‌هایشان را نسلی روز و شب دوره می‌کرد.

«مریم پاییزی» را به یاد دارید؟ همان ترانه‌ای که کلام مریم حیدرزاده را داشت. یکی از همان ترانه‌ها که خواننده‌اش را با آن صدای شاداب به یکباره تا اوج برد.

بعد از آن بود که «نیما» را همه شناختند و او به عاشقانه‌هایش رنگ انتقادی ملایم داد تا حاصل بشود «عشق اینترنتی» با ویدیوی جذاب و فراموش نشدنی سیروس کردونی.

حالا نیمای عاشقانه‌های دهه ۸۰ خورشیدی صدایش را به معترضان داده است تا بگوید «شلیک نکن...»

شلیک نکن، این نسل تمکین نمی‌کند؛ گفت‌وگو با نیما
please wait

No media source currently available

0:00 0:20:00 0:00
لینک مستقیم

این خواننده که میانسالی را در نوردیده، در پاسخ به این پرسش رادیوفردا که چرا پیشتر به سمت فضای موسیقی معترض نرفته بود؛ دلیل آن را حضور چهره‌های به گفته او «کاربلد» در بازار موسیقی عنوان می‌کند. نیما می‌گوید که خواننده نیاز دارد به بلوغ فکری برسد تا مسئله سیاسی برایش به یک احتیاج تبدیل شود.

خواننده «مریم پاییزی» خوانندگی بدون مجوزهای دولتی، مهاجرت و اجرای کارهای اختیاری بدون کسب تکلیف را نوعی اعتراض سیاسی به جمهوری اسلامی می‌داند.

نیما می‌گوید گلشیفته فراهانی چندی پیش در جایی گفته بود «من سیاسی نیستم و می‌خواهم صدای مردمم باشم»، و ادامه می‌دهد: «همه ما سیاسی هستیم، اصلاً کلاً آن کسی که در ایران در این ۴۰ سال و خورده ای بهش گفته‌اند باید روسری سرت باشد و یک ذره موهایش را بیرون می‌آورد، آن حرکت سیاسی است...»

خواننده «عشق اینترنتی» با اشاره به کار تازه‌اش «شلیک نکن» از تغییر نسلی در ایران می‌گوید و معتقد است نسل جدید آن به گفته او «ذلتی را که نسل خودش به آن دچار بود»، پذیرا نیست.

او می گوید نسل من کتک خورد، تنبیه و تحقیر شد و تمکین کرد.

ترانه تازه نیما «شلیک کن» محصول تلاش و نگاه کارورزان هنری داخل ایران است. این ترانه در ابتدا «شلیک‌کن» نام داشت که نیما با همفکری هاتف نام آن را تغییر داد تا از خشونت و خونریزی در هر دو سمت ماجرا جلوگیری شود و آنها که جنایتی کرده‌اند در دادگاه‌های صالحه محاکمه و مجازات شوند، نه اعدام.

نیما در این گفت‌وگو با اشاره به تأثیرگذاری این اعتراض‌ها بر موسیقی لس‌آنجلس، تعطیلی کاباره‌ها و کنسرت‌ها را زنگ خطری برای حیات اقتصادی هنرمندانی می‌داند که از راه موسیقی امرار معاش می‌کردند و می‌گوید این گروه به ورطه ورشکستگی نزدیک شده‌اند.

نیما با اشاره به کارنامه جمهوری اسلامی می‌گوید این چه مملکتی است که چهل و چند سال است که همه‌اش نتیجه‌های دو-صفر و پنج-صفر و شش_صفر امثالهم به دست آوردند و باختند، دوتا هم مساوی به دست آوردند، هنوز که هنوز است این مسئولان مانده‌اند بر سرکار و این روند ادامه دارد.

نماهنگ اعتراضی شلیک نکن از نیما
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:55 0:00
XS
SM
MD
LG