لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۸

واکنش تند جمهوری آذربایجان به حمله مسلحانه؛ علی‌اُف حمله به سفارت را تروریستی خواند


عکسی از فرد مهاجم از دوربین مداربسته سفارتخانه
عکسی از فرد مهاجم از دوربین مداربسته سفارتخانه

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواستار اجتناب از «گمانه‌زنی‌ها» درباره حمله مرگبار به سفارت آذربایجان در تهران شده، الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان، این حمله را «اقدام تروریستی» توصیف کرد.

آقای علی‌اف روز جمعه، هفتم بهمن‌ماه، در توییتی نوشت: «اقدام تروریستی انجام شده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را به شدت محکوم می‌کنم.»

همزمان وزارت خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای تند جمهوری اسلامی را به بی‌توجهی به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک متهم کرده و کارزاری «علیه آذربایجان» در ایران را عامل این حمله دانست.

این وزارتخانه در دومین بیانیه‌ خود درباره این حمله که ظهر جمعه منتشر شد نوشت که جمهوری اسلامی «باید به تعهدات خود مبنی بر تضمین امنیت سفارت و ایمنی کارکنان آن بر اساس کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک عمل می‌کرد.»

در این بیانیه، جمهوری اسلامی به بی‌توجهی به درخواست‌های آذربایجان برای تقویت امنیت سفارت این کشور در تهران متهم شده و آمده است که پیش از این نیز «تلاش‌هایی برای تهدید» سفارت جمهوری آذربایجان در ایران صورت گرفته بود.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین مدعی یک «کارزار ضدآذربایجانی» در ایران شده که «باعث تحریک چنین حملاتی» می‌شود.

اما کمی قبل از آن، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این زمینه مدعی شده بود: «نتیجه بررسی‌های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است.»

او افزود: «بنابراین با توجه به‌ ورود فوری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می‌شود رسانه‌ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه‌زنی‌ها در این رابطه اجتناب کنند.»

ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر «شخصی» بودن انگیزه این حمله در حالی است که منابع موثق مستقل هنوز گزارشی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

روابط تهران و باکو در سال‌های اخیر پرتنش بوده و حمله مرگبار به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران واکنش‌های بین‌المللی به دنبال داشته است.

ترکیه که متحد جمهوری آذربایجان در منطقه به شمار می‌رود روز جمعه بلافاصله به این حمله واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، وزارت خارجه این کشور روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «عاملان این حمله منفور باید فورا شناسایی و به دستگاه قضایی سپرده شده و تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن صورت گیرد.»

وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد: «کشور برادر آذربایجان تنها نیست» و «حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان همانند همیشه ادامه خواهد داشت».

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: «ما به همکاران آذربایجانی خود تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌کنیم.»

در حمله صبح روز جمعه به سفارت آذربایجان در تهران، یک شهروند آذربایجانی که مسئول حفاظت از این سفارت بود کشته شد.

XS
SM
MD
LG