لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

رئیس سازمان سیا در آستانه سفر بلینکن به کرانه باختری وارد اسرائیل شد


ویلیام برنز
ویلیام برنز

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، از روز پنج‌شنبه، ششم بهمن، برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی وارد اسرائیل شده است.

ارتش اسرائیل در طول روز پنج‌شنبه در حمله به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری با هدف «دستگیر کردن فعالان سازمان‌های تروریستی» وارد عملیاتی شد که در آن، ۹ فلسطینی ساکن این بخش از شمال کرانه باختری کشته شدند.

یکی از کشته‌ها یک زن ۶۰ ساله بود. به گزارش شبکه کان، شمار کشته‌های فلسطینی تا پیش از این عملیات، از آغاز سال جاری میلادی به ۳۰ تن افزایش یافته بود.

در پی این رویدادها، سازمان حماس برای «دفاع» از کرانه باختری به اسرائیل حمله راکتی کرد که با حملات هوایی سریع اسرائیل به نوار غزه پاسخ گرفت.

تشکیلات خودگردانی شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که هماهنگی امنیتی نیروهای خود با اسرائیل را تعلیق می‌کند.

به نوشته تایمز اسرائیل، هرچند سفر آقای برنز به اسرائیل از قبل برنامه‌ریزی شده بود، تشدید تنش میان اسرائیل و فلسطینیان، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های دیدارهای کاری او با مقامات اسرائیلی و رهبر تشکیلات خودگردانی است.

به نوشته سایت اکسیوس، پس از قطع رابطه دولت دونالد ترامپ با تشکیلات خودگردانی، سی‌آی‌ای تنها کانال ارتباطی میان آمریکا با رهبری فلسطینی است و یک افسر ارشد آن، مایکل فنزل، همچنان در حمایت از هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی میان اسرائیل و تشکیلات فلسطینی «نقش کلیدی» دارد.

سفر آقای برنز به اسرائیل و مناطق فلسطینی زمان کوتاهی پیش از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، از اسرائیل و کرانه باختری انجام شده است. وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که آقای بلینکن هفته آینده با محمود عباس نیز دیدار خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز هفته گذشته با سفر به اسرائیل، با بنیامین نتانیاهو، که تازه به قدرت بازگشته، دیدار کرد و در رام‌الله با محمود عباس ملاقات داشت.

رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که غیر از امور مرتبط با اسرائیل و فلسطینیان و «تهدیدهای ناشی از ایران»، سفرهای متعدد مقامات ارشد آمریکایی به اسرائیل بیانگر نگرانی آمریکا از روند تغییراتی است که دولت جدید اسرائیل در صدد اجرای آن در عرصه داخلی است.

این تغییرات به موجی از مخالفت داخلی منجر شده و سران اپوزیسیون گفته‌اند که دموکراسی و روابط ویژه کشورشان با آمریکا از ناحیه این تغییرات در خطر تهدید قرار گرفته است.

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، در گفت‌وگو با سایت تایمز اسرائیل در روز ۳۰ دی، با اشاره به عزم بنیامین نتانیاهو برای دستیابی به عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان، و همکاری نزدیک‌تر اسرائیل و آمریکا گفت «وقتی در فکر اجرای برنامه‌های بزرگ هستی، نمی‌توانی از خواب بیدار شوی و حیاط خلوت خانه خودت را به آتش بکشی».

XS
SM
MD
LG