لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۶

فرماندار تگزاس می‌گوید طرح ممنوعیت خرید زمین توسط اتباع ایران و چین را امضا می‌کند


گرگ ابوت، فرماندار تگزاس
گرگ ابوت، فرماندار تگزاس

در پی افزایش حمایت از پیشنهاد ممنوع کردن خرید زمین و ملک توسط ایرانیان و اتباع چند کشور دیگر در تگزاس آمریکا، فرماندار این ایالت تاکید کرد که این طرح را امضا و قانونی خواهد کرد.

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس روز پنج‌شنبه، ششم بهمن، خبر داد که پیشنهاد مشابهی هم در دو ایالت دیگر آمریکا، فلوریدا و ویرجینیا، در فضای رسانه‌ای مطرح شده است.

اکسیوس ضمن یادآوری این که این پیشنهادها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا عنوان شده، از فرمانداران هر سه ایالت تگزاس، ویرجینیا و فلوریدا به عنوان نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال آتی نام برد.

به تازگی شمار بیشتری از جمهوری‌خواهان آشکارا از «هجوم چینی‌ها» و شهروندان کشورهایی مانند روسیه، ایران و کره شمالی برای خرید ملک در آمریکا ابراز ناراحتی کرده‌اند.

لوئیس کول‌کورست، سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس، هفته گذشته گفته بود که باید هر نوع معامله ملکی برای شهروندان و دولت‌ها و شرکت‎‌های ایران، چین، روسیه و کره شمالی ممنوع شود.

گرگ اَبوت، فرماندار تگزاس، روز ششم بهمن گفت که او ضمن حمایت از قانونی شدن منع معاملات ملکی برای شهروندان این کشورها، با غیرقانونی کردن شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک نیز به دلیل نگرانی از امنیت سایبری موافق است.

حجم املاکی که شهروندان چینی در بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ در ایالت تگزاس خریداری کردند، شش درصد از کل معاملات بوده است. بیش از نیمی از این خریداران دارای کارت سبز اقامت، یا ویزای کار یا ویزای تحصیلی در آمریکا بودند.

اما آماری در این ارتباط در مورد شهروندان ایرانی منتشر نشده است.

برخی از اعضای ایالتی و مدافعان حقوق شهروندی در روزهای گذشته با احتمال قانونی شدن چنین پیشنهادهایی مخالفت کرده و برای بیان اعتراض خود تجمع‌هایی برگزار کرده‌اند.

ژن وو، نماینده ایالتی در هیوستون تگزاس که زاده چین و دموکرات است، سوم بهمن در یک کنفرانس خبری با نشان دادن عکس خانه‌ای که پس از مهاجرت به آمریکا در آن بزرگ شده، گفت خرید این خانه نخستین گام ما در مسیر تحقق رویای آمریکایی بود.

در یکی از نخستین واکنش‌ها از طرف فعالان ایرانی ساکن ایالت‌های تگزاس، ویرجینیا و فلوریدا به چنین طرحی، فیروز نادری، از دانشمندان پیشین سازمان فضایی آمریکا، در توییتر از گرگ ابوت انتقاد کرد.

دکتر نادری خطاب به آقای ابوت نوشت: مگر کوری؟ نمی‌بینی که در ایران در تلاش شهروندان برای بیرون انداختن آخوندهای تروریست چه می‌گذرد؟

از واکنش سایر ایرانیان سرشناس آمریکایی به این پیشنهادات در مورد هم‌وطنان خود هنوز خبری در دست نیست.

تگزاس در میان ایالات آمریکا دومین شریک تجاری چین در دوره اخیر بوده است.

XS
SM
MD
LG