لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

پیش‌بینی برف و کولاک در خوی زلزله‌زده؛ کمک‌های دولتی هنوز هم کم و نابسامان است


سرمای هوا در خوی قرار است از منفی سه درجه به هشت درجه زیر صفر برسد و هواشناسی استان آذربایجان غربی هم برف و کولاک پیش‌بینی کرده است؛ اما گزارش‌ها از این شهر زلزله‌زده همچنان از «نارسایی و نابسامانی» در کمک‌رسانی‌های دولتی به مردم حکایت دارد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، چهارشنبه ۱۱ بهمن در توجیه این نارسایی‌ها دلیل آن را «حجم زیاد آسیب‌ها و پراکندگی مناطق زلزله‌زده» عنوان کرد و چهار روز پس از وقوع زمین‌لرزه گفت «مشکلات مردم شناسایی شده است».

این در حالی است که به‌گفته شهروندان خوی، از سه ماه پیش این شهر بارها زمین‌لرزه‌هایی با شدت کمتر را از سر گذرانده بود و «می‌توانست زنگ هشدار برای حداقل آمادگی جهت کمک‌رسانی» باشد.

استاندار آذربایجان غربی روز چهارشنبه گفت تاکنون «بیش از ۱۹ هزار چادر» در بین زلزله‌زدگان خوی توزیع و «۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری» هم برپا شده که تنها پاسخگوی نیاز ۷۹ هزار نفر است و همچنان پاسخگوی کل مردم زلزله‌زده در مناطق گوناگون خوی نیست.

این در حالی است که به‌گزارش برخی رسانه‌های داخل کشور، آسیب به ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در روستاهای شهرستان بیشتر از منطقه شهری است و مسئله اصلی ناامنی ساختمان‌هاست که باعث شده مهم‌ترین موضوع کمبود اقلام موردنیاز شهروندان ازجمله وسایل گرمایشی و بهداشتی و غذا باشد.

این کمبودها در چهار روز اخیر منجر به بروز اعتراضاتی هم در خوی شد که گزارش‌های شهروندان نشان می‌دهد برای مقابله با این اعتراضات یا جلوگیری از شکل‌گیری آن‌ها از نیروهای یگان ویژه و حتی تجهیزات ضدشورش مثل ماشین آب‌پاش نیز استفاده شده است.

در روزهای گذشته نیز رسانه‌های محلی اوضاع زلزله‌زدگان خوی را «سخت و اسفناک» توصیف کرده بودند و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که مردم به نبودِ اقلام موردنیاز و توزیع‌نشدن آن‌ها به‌شدت اعتراض دارند و در مواردی درگیری‌هایی هم هنگام دریافت چادر رخ داده است.

استاندار آذربایجان غربی وعده داده که «یکی از محموله‌های بزرگ هلال احمر به وزن ۲۴۰ تُن اقلام موردنیاز مردم وارد شهرستان خوی خواهد شد»، اما برای تشریح آخرین وضعیت خسارت‌های ناشی از زلزله و جذب کمک‌های دولت، «یکشنبه هفته آینده در جلسه هیئت دولت» حاضر خواهد شد.

هم‌زمان خبر رسیده که اقدام برخی چهره‌های سرشناس برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی نیز به مشکل خورده است.

کریم باقری، بازیکن سرشناس فوتبال، از جمله چهره‌هایی است که همراه با جمعی دیگر از اهالی فوتبال شماره‌حسابی را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی مردم منتشر کرد و به‌نوشته وب‌سایت خبرآنلاین، «مبالغ واریزی‌ مردم به این حساب بسیار زیاد بوده تا جایی که برخی از مسدودشدن آن به‌دلیل حجم بالای تراکنش‌ها خبر داده‌اند».

مسدودشدن حساب بانکی به این دلیل، اتفاقی است که پیش از این در زمان زلزلهٔ کرمانشاه هم برای علی دایی، دیگر چهره سرشناس فوتبال، رخ داده بود. علی دایی این بار هم از مردم خواسته است به کمک مردم خوی بشتابند اما شماره‌حساب جداگانه‌ای اعلام نکرده است.

زلزله شامگاه هشتم بهمن در خوی به بزرگای ۵.۹ علاوه بر تلفات جانی و آسیب‌‌دیدنِ ۲۰ تا ۸۰ درصدی خانه‌ها در خوی و ۷۰ روستای منطقه، بخش‌هایی از بازار و ساختمان تاریخی شورای شهر، موزه و چند بنای تاریخی دیگر در خوی را هم دچار ترک‌خوردگی و تخریب کرده است.

به‌گفته مرتضی صفری، مدیر میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی، «ترک‌خوردگی بیشتر در بازار تاریخی و ساختمان شورای شهر خوی که یک بنای تاریخی است، دیده می‌شود».

به‌گفته این مقام مسئول، در موزهٔ خوی نیز ویترین‌ها آسیب دیده‌اند و حتی یکی از اشیای موجود در موزه هم دچار آسیب شده است، اما آرامگاه تاریخی شمس تبریزی «آسیب جدی در این زلزله ندیده و فقط ترک‌خوردگی‌های جزئی در این بنا» دیده شده است.

گزارش‌ها از کمبودها و نابسامانی‌های کمک‌رسانی‌های دولتی به زلزله‌زدگان خوی در حالی است که اداره هواشناسی استان آذربایجان غربی برای این منطقه برف و کولاک در روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده و سرمای هوا نیز قرار است به هشت درجه زیر صفر برسد.

XS
SM
MD
LG