لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

اسرائیل، در واکنش به حملات راکتی از غزه، مواضع حماس را بمباران کرد


راکت‌هایی که از نوار غزه به سمت اسرائیل پرتاب می‌شود؛ عکس آرشیوی
راکت‌هایی که از نوار غزه به سمت اسرائیل پرتاب می‌شود؛ عکس آرشیوی

ارتش اسرائیل بامداد پنجشنبه ۱۳ بهمن اهدافی در باریکه غزه را بمباران کرد و سخنگوی ارتش این کشور آن را واکنشی به حملات راکتی از غزه به جنوب اسرائیل در شامگاه چهارشنبه خواند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، کارگاه‌های جنبش حماس که در آن مهمات ساخته می‌شد و یک واحد تولید مواد خام شیمیایی هدف اصلی حملات هوایی اسرائیل بود.

این رسانه‌ها در همین حال از شلیک راکت ضدهوایی فلسطینیان به سوی جنگنده‌های اسرائیلی خبر دادند اما گفتند که این آتشباری آسیبی وارد نکرده است.

پس از حملات اسرائیل نیز بار دیگر صدای آژیر خطری که نزدیک‌بودن اصابت راکت را خبر می‌دهد، در بخش‌های جنوبی اسرائیل طنین‌انداز شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که سامانه گنبد آهنین راکت‌ها را رهگیری و منهدم کرد.

رویترز تأیید کرد که در نتیجه حملات متقابل آسیب جانی به کسی در دو طرف مرز وارد نشده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، یگان‌های شهدای الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح، مسئولیت حملات راکتی شامگاه چهارشنبه را بر عهده گرفته و گفته‌ که آن را در واکنش به انتقال زندانیان فلسطینی به سلول‌های انفرادی در زندان‌های اسرائیل انجام داده است.

«جبهه مردمی برای آزادی‌ فلسطین- فرماندهی کل» نیز اعلام کرد در واکنش به «تعرض سیستماتیک» اسرائیل به زندانیان زن فلسطینی، راکت‌هایی به اسرائیل شلیک کرده است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، زندانیان فلسطینی، شامل زنان زندانی، در روزهای گذشته از بندهای عمومی در چند زندان به سلول انفرادی منتقل شدند.

رسانه‌های اسرائیل در مورد دلیل این انتقال نوشتند که این زندانیان با شنیدن خبر حمله مسلحانه روزهای گذشته به شهروندان اسرائیل، در دو زندان دامون و رامون «شادی کرده بودند.»

در حمله یک فلسطینی ۲۱ساله در شامگاه ششم بهمن در محله «یعقوب نبی» در شمال اورشلیم، شش اسرائیلی و یک زن کارگر اوکراینی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. روز هفتم بهمن نیز یک نوجوان ۱۳ساله فلسطینی با شلیک گلوله یک پدر و پسر اسرائیلی را در «محله داوود» در اورشلیم زخمی کرد.

سازمان‌های مسلح فلسطینی در بیانیه‌هایی گفته‌اند که انتقال زندانیان زن فلسطینی به انفرادی «عبور از خط قرمز» است.

به گفته حماس، زندانیان زن «به‌طرزی وحشیانه» ضرب‌ و شتم شده، سگ‌های پلیس به جان آن‌ها انداخته شده و گاز اشک‌آور به درون بندها پرتاب شده است.

تنش میان اسرائیل و فلسطینیان از روز پنجم بهمن در پی عملیات ارتش اسرائیل در جنین، که به مرگ ۱۰ فلسطینی انجامید، تشدید شد. ارتش برای بازداشت فلسطینیانی که آن‌ها را «بمب ساعتی» نامید، به این اردوگاه در شمال کرانه باختری رفته بود. با عملیات جنین، شمار کشته‌های فلسطینی در ماه ژانویه دست‌کم به ۳۶ تن رسید.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که این هفته به اسرائیل و کرانه باختری رفت، بارها از طرفین خواست از اقداماتی که به تنش دامن می‌زند، خودداری کنند.

بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب راست افراطی «صهیونیسم مذهبی»، نیز روز ۱۳ بهمن در تصمیمی تازه اعلام کرد که از پول مالیات فلسطینیان که نزد دولت اسرائیل توقیف شده، برای پرداخت غرامت به خانواده اسرائیلی‌های آسیب‌دیده از عملیات فلسطینیان استفاده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG