لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

همسر محمدعلی رامین: اخراج استادان دانشگاه تهران مرکز، با هدف «پاک‌سازی» صورت می‌گیرد


سوسن صفاوردی، استاد سابق دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه تهران مرکز و همسر محمدعلی رامین است
سوسن صفاوردی، استاد سابق دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه تهران مرکز و همسر محمدعلی رامین است

در پی بازنشستگی اجباری دست کم ۹ استاد دانشگاه تهران مرکز، یکی از این استادان از اقدام صورت‌گرفته با عنوان «اخراج محترمانه» نام برد.

سوسن صفاوردی، استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران مرکز، روز شنبه، ۱۵ بهمن در مصاحبه با وب‌سایت «رویداد ۲۴» گفت که بازنشستگی دسته‌جمعی استادان این دانشگاه، روز سه‌شنبه، ۱۱ بهمن، بدون آمادگی قبلی و در تماس از دفتر رئیس این دانشگاه در حالی صورت گرفته که دروس آن‌ها هنوز روی بُرد دانشگاه بود.

به گفته خانم صفاوردی، هیچ یک از این استادان، ۳۰ سال خدمت خود را تمام نکرده، درخواست بازنشستگی نداده‌اند و مستمری آن‌ها به‌صورت کامل پرداخت نخواهد شد؛ و مثلا او با ۲۱ سال خدمت، با دریافتی ۷ تا ۸ میلیون تومان از تدریس کنار گذاشته شده است.

استاد دانشگاه تهران مرکز از این اقدام دانشگاه با عنوان «تسویه» و «پاک‌سازی» نام برده و گفته که این رویه در سال‌های گذشته و پس از انتصاب رئیس جدید دانشکده که بر لزوم تدریس توسط «افراد انقلابی» و«پیرو ولایت فقیه» تاکید دارد، شدت بیشتری گرفته است.

خانم صفاوردی که همسر محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد است در ادامه تاکید کرده که مبنای این سیاست، انتخاب افراد «بله‌قربان‌گو» و «تبعیت‌پذیر» است.

دانشگاه آزاد تهران مرکز تاکنون به اخراج گروهی این استادان، واکنشی نشان نداده، اما به گفته خانم صفارودی، ۹ استاد این دانشگاه که حکم بازنشستگی اجباری‌ دریافت کرده‌اند، بار‌ها در معرض اتهام «ضد انقلاب» بودن قرار گرفته‌اند و لحاظ نکردن حق‌التدریس در ترم جاری برای آنها را نیز با همین ادله توجیه شده است.

محمدعلی رامین و همسر وی به عنوان تندروترین نیروهای مذهبی شناخته می‌شوند و از آقای رامین به عنوان مبدع به کار بردن واژه «امام» برای علی خامنه‌ای یاد می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد دایره استفاده از نیروهای «خودی» در جمهور ی اسلامی به اندازه‌ای تنگ شده که سوسن صفاوردی نیز کنار گذاشته می‌شود.

اخراج فردی و گروهی استادان دانشگاه آزاد پیش از این نیز سابقه دارد، اما موج اخراج اساتید در ماه‌های گذشته و هم‌زمان با اعتراض‌های سراسری شدت گرفته است. از جمله کانال تلگرام شورهای صنفی دانشجویان کشور ۱۱ بهمن گزارش داده بود که دانشگاه فردوسی با دست‌کم ۱۱ تن از استادان مدعو، قطع همکاری کرده است.

علاوه بر این، بسیاری از استادانی نیز که از اعتراضات دانشجویی حمایت کرده و خواهان آزادی دانشجویان بازداشت‌شده، شده‌اند تاکنون احضار و تحت فشارهای نهادهای حکومتی قرار گرفته‌اند.

تاکنون آمار دقیقی از استادان اخراج‌شده در ماه‌های گذشته منتشر نشده، اما بازداشت دست کم ۷۰۰ دانشجو تأیید شده است. شماری از این دانشجویان تاکنون با احکامی چون حبس، شلاق و ممنوع‌الخروجی در دادگاه‌ها روبه‌رو شده و ده‌ها دانشجو نیز از دانشگاه‌ها اخراج یا از تحصیل تعلیق شده‌اند.

XS
SM
MD
LG