لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

«اخطار» کمیته بین‌المللی المپیک به ایران برای «تبعیض‌ها»


مقر کمیته بین‌المللی المپیک در شهر لوزان سوئیس
مقر کمیته بین‌المللی المپیک در شهر لوزان سوئیس

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با ابراز «نگرانی شدید» از تبعیض‌ها درباره ورزشکاران ایرانی، به کمیته المپیک جمهوری اسلامی برای حصول اطمینان از رعایت کامل منشور المپیک، هشدار داده است.

پایگاه خبری «ایسناید د گیمز» (Inside the Games) که اخبار کمیته‌ بین‌المللی المپیک را پوشش می‌دهد، گزارش داده است که توماس باخ «پس از اعدام محمدمهدی کرمی قهرمان ملی کاراته و یکی از چهار نفری که به دلیل مشارکت در تظاهرات ضد رژیم اعدام شد»، جلسه‌ای با رئیس کمیته المپیک جمهوری اسلامی برگزار کرد.

در این گزارش آمده است که بحث‌های فشرده‌ای درباره ورزشکاران ایرانی انجام شد و طرف ایرانی با تاکید کمیته بین‌المللی المپیک بر حضور ورزشکاران ایرانی در مسابقات به دور از هر تبعیضی در رقابت با رقبای خود مواجه شده است.

محمود خسروی‌وفا محافظ سالیان دور علی خامنه‌ای، اینک ریاست کمیته المپیک جمهوری اسلامی را برعهده دارد و در آغاز ششمین ماه ریاست خود، برای دریافت اخطار به سوئیس احضار شد.

بر اساس این گزارش، توماس باخ بیانیه کمیته المپیک را برای خسروی‌وفا خوانده و نگرانی «شدید» خود را در قبال اخذ وثیقه و تضمین‌های مالی قبل از اعزام‌های برون مرزی ابراز کرده است.

رئیس آلمانی کمیته بین‌المللی المپیک خواهان رعایت کامل منشور المپیک از سوی جمهوری اسلامی شده، درخواستی که البته توسط روسای سابق این کمیته هم مطرح شده اما تغییری در اعمال فشار جمهوری اسلامی بر ورزشکاران ملی و بهره‌برداری سیاسی از قهرمانان، ایجاد نشده است.

جف برکلی نویسنده این گزارش با اشاره به بازداشت و اعدام کرمی پس از اعتراضاتی که جرقه‌اش با کشته شدن مهسا امینی زده شد، اعدام نوید افکاری را هم یادآوری کرده و می‌نویسد: «پس از اعدام افکاری، باخ مدعی شد که بسیار نگران است، اما احساس می‌کند که ایران تمام تلاش خود را برای تسهیل یک راه حل انجام خواهد داد».

با گذشت دو سال، در عمل تغییری رخ نداده و طبیعتاً روند مطلوب برای جمهوری اسلامی این است که توماس باخ مجدداً به جای اعمال قوانین، به احساسات خود تکیه کند.

سوای اخذ وثیقه و اعدام ورزشکاران، کمیته بین‌المللی المپیک درباره امنیت ورزشکاران زن که بدون رعایت حجاب در مسابقات بین‌المللی رقابت کردند هم نگران است.

سارا خادم و الناز رکابی دو نمونه بارز برای نگرانی این نهاد بین‌المللی هستند. خادم پس از رقابت بدون حجاب در قزاقستان، به دلیل تهدیداتی که دریافت کرده بود راهی اسپانیا شد.

درباره رکابی هم گفته شده است که در پی بازگشت به ایران، تحت حصر خانگی قرار گرفته و ویلای خانوادگی‌شان هم تخریب شده است.

چالش دیگر بین کمیته بین‌المللی المپیک با جمهوری اسلامی، مسئله تبعیض‌هاست. آنچه این نهاد به اختصار، Discrimination نامیده، اجبار به مسابقه ندادن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی است، زیرا جمهوری اسلامی، این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.

در پی بازنگشتن سعید ملایی به ایران که بارها از رقابت با حریف اسرائیلی خود منع شده بود، فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی با استناد به «نقض مکرر و شدید» اساسنامه فدراسیون جهانی و منشور المپیک، دچار محرومیتی شد که کماکان ادامه دارد.

آقای باخ ضمن احضار خسروی‌وفا به سوئیس و بیان شفاهی اعتراضات این نهاد، از او خواسته است که درباره تمام ابهامات و انتقادات مطرح شده در نشست لوزان، گزارشی مکتوب را به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه کند.

بررسی این گزارش به عهده کمیته اجرایی این نهاد است که به زودی تشکیل جلسه خواهد داد. اما میزان جدیت کمیته اجرایی در قبال نقض مقررات بین‌المللی ورزشی از سوی جمهوری اسلامی مشخص نیست.

در پایان گزارش این رسانه نزدیک به کمیته بین‌المللی المپیک آمده است: «ایران تعهدات روشنی برای گسترش تلاش‌ها در حفظ حقوق ورزشکاران از منظر انسانی و ورزشی داده و بر ادامه عمل بر اساس منشور المپیک و احترام کامل به اصل عدم تبعیض، تاکید کرده است.»

XS
SM
MD
LG