لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۴

آیا زمین‌لرزه ترکیه برای تهران هشدار است؟


زمین‌لرزه ترکیه
زمین‌لرزه ترکیه

هم‌زمان با وقوع زلزله مرگبار و ویرانگر در کشورهای ترکیه و سوریه، رئیس انجمن مهندسی زلزله و مدیریت بحران زلزله ایران روز دوشنبه ۱۷ بهمن گفت اگر زلزله‌ای در تهران به بزرگای هفت رخ دهد، «بدترین زلزله تاریخ جهان» رقم زده می‌شود.

به‌گفته فریبرز ناطقی الهی، در آن صورت «مهلک‌ترین آمار مرگ‌ومیر و تخریب ثبت خواهد شد».

مسعود صالحی مهندس زمین‌شناسی در تهران در گفت‌وگو با رادیوفردا وقوع زمین‌لرزه در ترکیه را با فعال‌شدن گسل‌های تهران بی‌ارتباط می‌داند اما می‌گوید تهران باید هر لحظه در حالت آماده‌باش باشد.

گفت‌وگو با مسعود صالحی، مهندس زمین‌شناسی، درباره زمین‌لرزه در ایران و ترکیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:04 0:00
لینک مستقیم

او می‌گوید گسل آناتولی که منجر به وقوع زلزله مرگبار در ترکیه شده است و نیز زمین‌لرزه‌های ایران نتیجه حرکت صفحه عربی به سمت صفحه ایران مرکزی است که در ایران خودش را به شکل برآمدگی زاگرس نشان می‌دهد.

به‌گفته این مهندس زمین‌شناسی، دوره وقوع زلزله‌هایی به بزرگای هفت در تهران سپری شده و باید تهران هر لحظه در حالت آماده‌باش باشد.

آقای صالحی تأکید می‌کند که شهروندان برای خرید و یا ساخت ساختمان باید حدود گسل‌ها و این‌که در کجا قرار گرفته‌اند را مدنظر قرار دهند. او درباره مسکن‌های ارزان قیمت مهر و ملی هم، به‌دلیل نداشتن برخی سازه‌ها که می‌توانند مانند بادبند اثرات زلزله را تا حدی مهار کنند، هشدار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG