لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

در پی مسمومیت دسته‌جمعی دانش‌آموزان دختر، مدارس قم تعطیل اعلام شد


در پی مسمومیت سریالی و دسته‌جمعی «دانش‌آموزان دختر» در دست‌کم ۱۲ مدرسه قم، اداره کل آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای تمامی مدارس و واحدهای آموزشی قم را به منظور «بررسی دلایل بروز مسمومیت در مدارس» و به خاطر «نگرانی اولیای دانش آموزان» تعطیل اعلام کرد.

برخی رسانه‌های شهر قم مدت تعطیلی مدارس این شهر را دو روز و تعدادی از رسانه‌ها نیز آن را تا یک‌شنبه آینده اعلام کرده‌اند.

مسمومیت سریالی و دسته‌جمعی «دانش‌آموزان دختر» در مدارس مختلف قم چنان گسترده است که فقط روز دوشنبه هفدهم بهمن ماه بیش از ده‌ها دانش‌آموز از هشت مدرسه دخترانه این شهر با علائم مسمومیت روانه بیمارستان‌ها شدند.

در روز دوشنبه ابتدا دانش آموزان مدرسه دخترانه فاطمه الزهرا قم در منطقه ۳۰ متری کیوانفر حوالی ساعت ۱۱ صبح دوشنبه با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند.

سپس تعدادی از دانش آموزان مدرسه دخترانه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و بعد از آن نیز تعدادی از دانش‌آموزان هنرستان دخترانه حسن برقعی در محله عمار یاسر قم دچار مسمومیت شدند و با علائمی چون سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد با آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌های قم انتقال یافتند.

مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم یک‌شنبه شب در گفتگویی با شبکه صدا و سیمای قم، مسمومیت این دانش‌آموزان را رد کرد و گفت: «بیشتر ما احساس می‌کنیم که هیجانات دانش‌آموزی و هیجانات محیط به این دانش‌آموزان منتقل شده و آنها دچار اضطراب هستند که فکر می‌کنند یک مقدار مشکل دارند و به بیمارستان مراجعه می‌کنند.»

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم حتی گفت که « نیاز نیست بسیاری از این دانش آموزان به بیمارستان مراجعه کنند.»

با این حال یک روز بعد مجید محبی در اظهاراتی دیگر عنوان کرد که «علت اولیه مسمومیت‌ها مشخص شده» و «یافته‌های اولیه وجود مونوکسید کربن را در تعدادی از مدارس» تایید می‌کند.

مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم از نهم آذر ماه با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز در هنرستان نور یزدانشهر آغاز شد و در ۲۲ آذر نیز ۵۱ دانش‌آموز دختر هنرستان نور یزدانشهر قم با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

در دی ماه نیز گزارش‌هایی از مراجعه دانش‌‌آموزان دختر با علائم مسمومیت به بیمارستان‌ها منتشر شد اما مقام‌های آموزش و پرورش آن را مربوط به خارج از مدارس عنوان کردند.

از هشتم بهمن ماه بار دیگر موج مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم اوج گرفت و دانش‌آموزان دختر مدرسه فاطمیه صفاشهر با همین علائم راهی بیمارستان شدند و در دهم بهمن تعداد دیگری از دانش‌آموزان این مدرسه دچار مسمومیت شدند.

در دوازدهم بهمن ماه دانش‌‌آموزان مدرسه بلقیس برقعی، در شانزدهم بهمن دانش‌آموزان ۴ مدرسه دخترانه دیگر شامل مدرسه میثم، مدرسه طاها، مدرسه امامی قم و دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم دچار مسمومیت شدند.

شمار مدارسی که دانش‌آموزان دختر آن در روز دوشنبه هفدهم بهمن دچار مسمومیت شدند ۸ مدرسه اعلام شده است. اسامی مدارسی که در شیفت صبح دوشنبه دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند شامل هنرستان دخترانه حسن برقعی در محله عماریاسر، مدرسه فاطمه الزهرا منطقه ۳۰ متری کیوانفر و مدرسه شاهد رضوی قم است و اسامی پنج مدرسه دیگر هنوز از سوی مقام‌های آموزش و پرورش قم به طور رسمی اعلام نشده است.

همزمان سایت قم‌نیوز از افزایش فشارها بر رسانه‌ها و خبرنگاران قم برای سانسور و عدم پوشش اخبار مسمومیت دختران دانش‌آموز خبر داد و افزود: «برخی خبرنگاران برای عدم انتشار اخبار یا ارائه مستندات برای موارد مسمومیت تحت فشار قرار گرفته‌اند.»

این سایت با اشاره به اظهارات مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، درباره «وجود ظن امنیتی بودن» مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قم، افزود که با وقوع این مسمومیت‌ها در ۱۲ مدرسه «دیگر شکی باقی نمانده که این حوادث ریشه امنیتی» دارند.

از سوی دیگر اداره کل آموزش و پرورش قم درباره دلیل تعطیل اعلام شدن مدارس این شهر اشاره کرد که این تعطیلی‌ها با «نظر کارشناسان مبنی بر ضرورت بررسی جوانب مسائل پیش آمده در مدارس» اعلام شده است. مقام‌های آموزش و پرورش قم توضیحی درباره اینکه این درخواست از سوی مقام‌های بهداشت و درمان مطرح شده یا مقام‌های امنیتی ارائه نکرد.

XS
SM
MD
LG