لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

صف‌آرایی مایکروسافت و گوگل در برابر ربات چَت‌جی‌پی‌تی


ربات چت‌جی‌پی‌تی طوفانی را در جهان فناوری به پا کرده و حالا مایکروسافت و گوگل هم ابزارهای مشابهی را برای رقابت با این سامانه معرفی کرده‌اند.

مایکروسافت نسخهٔ جدیدی از موتور جست‌وجوی خود با نام بینگ را معرفی کرده است که با نسخهٔ ارتقایافتهٔ همان فناوری هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود که زیربنای ربات ChatGPT است.

این شرکت محصول تازهٔ خود را در کنار ویژگی‌های جدید تقویت‌شده با هوش مصنوعی برای مرورگر «اج» (Edge) خود عرضه می‌کند و مدعی است که استفاده از هوش مصنوعی تجربهٔ جدیدی برای وبگردی رقم خواهد زد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، گفته است: «نقطه‌عطف مرورگرها آغاز شده است و هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات را روان‌تر و سریع‌تر از روش‌های سنتی ارائه دهد.»

استفاده از هوش مصنوعی به کاربران امکان می‌دهد که مستقیماً با ربات چت بینگ صحبت کنند و از آن در یک رابط چت مانند ChatGPT سؤال بپرسند.

استفاده از امکانات ChatGPT که با کمک هوش مصنوعی به کاربران خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهد، دنیای فناوری را متحول کرده است.

هم‌زمان با مایکروسافت که در مرورگر خود از هوش مصنوعی استفاده و از روش ChatGPT تقلید کرده، گوگل هم رقیب این سامانه را به‌تازگی معرفی کرده است.

سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی که گوگل معرفی کرده است Bard نام دارد. این سرویس هوش مصنوعی مکالمه‌محور گوگل است که فعلاً به‌صورت آزمایشی عرضه شده و توانایی دارد تا به سؤال‌های کاربران پاسخ دهد و در گفت‌وگوهای گوناگون شرکت کند.

در همین حال مایکروسافت سعی دارد با سامانه جدید هوش مصنوعی خود از رقبا عقب نماند. برخلاف چت‌جی‌پی‌تی، بینگ جدید می‌تواند اخبار مربوط به رویدادهای اخیر را هم بازیابی کند.

مایکروسافت سامانه‌اش را «مدل پرومتئوس» نامیده و می‌گوید که از GPT 3.5 قدرتمندتر است و بهتر می‌تواند به سؤالات جستجو با اطلاعات به‌روز پاسخ بدهد.

بینگ جدید فعلاً به‌صورت آزمایشی «برای پیش‌نمایش محدود دسکتاپ» منتشر شده است، اما به نظر می‌رسد که کاربران فقط می‌توانند تعدادی سؤال از پیش تعیین‌شده را از آن بپرسند و هر بار نتایج یکسانی را دریافت کنند.

همین موضوع سبب شده دربارهٔ توانایی این سامانه و قدرت رقابت آن با چتجی‌پی‌تی ابهاماتی مطرح شود.

علاوه بر بینگ جدید، مایکروسافت در حال راه‌اندازی دو ویژگی جدید با هوش مصنوعی برای مرورگر «اج» خود است.

چت یکی از این ویژگی‌ها ارائه‌شده توسط مایکروسافت است که به کاربران این امکان را می‌دهد صفحهٔ وب یا سندی را که به آن نگاه می‌کنند خلاصه کنند و دربارهٔ محتوای آن سؤال بپرسند. قابلیتی با نام «نوشتن» هم به کاربران به‌عنوان دستیاری برای ویراستاری و تایپ کمک می‌کند. کمک به تولید متن، از ایمیل گرفته تا پست‌های رسانه‌های اجتماعی، هم از قابلیت‌های آن است.

معرفی بینگ جدید در بحبوحه فعالیت‌های هوش مصنوعی مایکروسافت و گوگل صورت می‌گیرد. از نوامبر گذشته که ChatGPT روی وب راه اندازی شد، علاقه به تولید متن با هوش مصنوعی افزایش یافته است.

رسانه تخصصی ورج می‌گوید: «گوگل با چیزی که برخی ادعا می‌کنند تغییر پارادایم در نحوهٔ یافتن اطلاعات آنلاین توسط هوش مصنوعی است، غافلگیر شده است. بر اساس گزارش‌ها، راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی باعث ایجاد یک "کد قرمز" در غول جست‌وجوی جهان شده است.»

اما سؤال بزرگ‌تر برای مایکروسافت و گوگل این است که آیا چت با ربات‌های هوش مصنوعی جایگزین خوبی برای جست‌وجو در آینده است؟ و این فناوری چگونه در کنار روش‌های موجود برای یافتن اطلاعات آنلاین قرار می‌گیرد؟

یکی از خطرات استفاده از هوش مصنوعی در جست‌وجو ارائهٔ برخی اطلاعات اشتباه به کاربران است.

برخی کارشناسان می‌گویند سیستم‌های زبان هوش مصنوعی مانند ChatGPT تمایل به ارائهٔ اطلاعات نادرست به‌عنوان واقعیت دارند. اگرچه محققان سال‌ها در مورد این مشکل هشدار داده‌اند، اما از زمان راه‌اندازی ChatGPT در وب، نمونه‌های بی‌شماری از خطاهای ایجادشده توسط هوش مصنوعی مشاهده شده است.

چت‌بات‌هایی که جزئیات بیوگرافی افراد واقعی را ایجاد می‌کنند تا ساخت مقالات دانشگاهی و ارائه توصیه‌های خطرناک پزشکی از جمله خطرات استفاده از هوش مصنوعی در فضای وب است.

مایکروسافت می‌گوید سعی دارد این خطاها را کاهش دهد. این شرکت ادعا کرده که تلاش می‌کند کاربران را در برابر خطراتی مانند سوگیری و اشتباه از تولید محتوای غلط توسط هوش مصنوعی محافظت کند.

در همین حال یک نظرسنجی از هزار و ۵۰۰ کارشناس فناوری اطلاعات در سراسر آمریکای شمالی، بریتانیا و استرالیا انجام شده که نشان می‌دهد ۷۴ درصد این افراد ChatGPT را تهدید بالقوهٔ امنیت سایبری می‌دانند.

اگرچه دیدگاه‌های متفاوتی در جهان در مورد چگونگی بروز این تهدید وجود دارد، اما توانایی ChatGPT برای کمک به هکرها از جمله خطرها بسیار جدی توصیف شده است. همچنین ارائه و انتشار اطلاعات نادرست از جمله خطر‌های دیگر این سرویس اعلام شده است.

نتایج تحقیقات بلک‌بری نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات قصد دارند در دو سال آینده روی امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از تهدیدهای جدید استفاده از هوش مصنوعی در وب، توسعهٔ ویروس‌ها و بدافزارهای پیچیده‌تر در آینده نزدیک است.

چت‌جی‌پی‌تی دنیای ارتباط با هوش مصنوعی را متحول کرده است و با تمام چت‌بات‌های پیش از خودش تفاوت بنیادین دارد.

این سامانه نسبت به گذشته بسیار باهوش‌تر به‌نظر می‌رسد و قدرت انعطاف بالایی در کارهای مختلف دارد. این هوش مصنوعی قدرتمند می‌تواند جوک بگوید، کد‌نویسی کند و مقاله‌های دانشگاهی را برای کاربران آماده کند. کاربران در چت با آن می‌‌توانند حتی نوع بیماری را تشخیص دهند. این سامانه می‌تواند بازی‌های متن‌محور خلق کند و مباحث پیچیده علمی را به زبان ساده‌ توضیح دهد.

اما تمام توانایی‌های ChatGPT و سامانه‌های مشابه مبتنی برهوش مصنوعی اگر اشتباه کنند یا مورد سوءاستفاده قرار گیرند، می‌توانند به ابزاری خطرناک بدل شوند.

XS
SM
MD
LG