لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۹

واکنش غیرمستقیم خامنه‌ای به درخواست معترضان: ارتش انقلابی‌تر شده


خامنه‌ای در دیدار با نیروهای ارتش جمهوری اسلامی
خامنه‌ای در دیدار با نیروهای ارتش جمهوری اسلامی

در حالی که در جریان اعتراضات سراسری ایران معترضان خواستار حمایت ارتش شده بودند، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که ارتش اکنون نسبت به روزهای آغازین تشکیل جمهوری اسلامی «به مراتب انقلابی‌تر» شده است.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۹ بهمن در یک سخنرانی به مناسبت «روز نیروی هوایی» گفت که در جریان انقلاب، «ارتش در کنار مردم ایستاد و انقلابی ماند» و «ارتش جمهوری اسلامی امروز به مراتب انقلابی‌تر، مؤمن‌تر و خالص‌تر از روزهای اول است».

او بدون اشاره به رویداد خاصی اضافه کرد که ارتش جمهوری اسلامی در دهه‌های اخیر «هر جا لازم بوده»، «نقش‌آفرینی» و «ایستادگی کرده است».

این در حالی است که خامنه‌ای ارتش پیش از انقلاب را به «سرکوب مردم» متهم کرد.

در جریان اعتراضات سراسری چند ماه اخیر در ایران، معترضان خیابانی بارها خواستار همراهی ارتش با مردم شده‌ و شعارهایی چون «ارتش یار ما باش» سر دادند.

همچنین برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی از ارتش خواستند برای حمایت از مردم مقابل جمهوری اسلامی بایستند و از دستور سرکوب مردم سرپیچی کند.

میرحسین موسوی رهبر جنبش سبز ایران در پیامی از حصر خانگی نوشت: «جا دارد در این شرایط حساس و غمبار، به همه‌ نیروهای مسلح، عهد و پیمان‌شان را در پاسداری از سرزمین‌مان ایران و جان و مال و حقوق مردم یادآوری نمایم.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز در پیامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌ویژه «ارتش ایران» را خطاب قرار داد و گفت: «اگر هنوز نمی‌توانید آشکارا به مردم‌تان بپیوندید، دست‌کم مسئولیت دارید تا دستگاه سرکوب رژیم را مختل و فلج کنید».

اما در برابر این درخواست‌ها، ارتش در بیانیه‌ای که روز جمعه یکم مهر منتشر کرد، ضمن محکوم کردن «توهین به ساحت مقدس قرآن، پرچم و مقدسات» اعلام کرد که این ارگان نظامی از نیروی انتظامی «حمایت کامل» می‌کند.

عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه ۱۷ مهر در مراسمی بر پشتیبانی ارتش، سپاه، بسیج و فراجا از یکدیگر تاکید و با منتسب کردن اعتراضات جاری در ایران به آمریکا و اسرائیل، تهدید کرد که «روز تسویه حساب فرا خواهد رسید».

همچنین کشورهای غربی و متحدانشان برخی از فرماندهان ارتش را به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراضات تحریم کردند.

در آخرین نمونه، استرالیا عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش و کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

با این حال، اواسط دی‌ماه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه، بدون آن که از کسی نام ببرد، اذعان می‌کند که فرماندهان ارشد و «مسئولان درجه یک نظام» مقابل علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «ایستادند».

جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس خود به نیروهای ارتش اعتماد چندانی نداشت و به همین دلیل، نیروی نظامی ایدئولوژیک خود را با عنوان «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» تاسیس کرد.

در سال‌های اخیر همواره گزارش‌هایی از نارضایتی نیروهای ارتش منتشر شده است.

مردادماه نیز، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، به دلیل برآورده نشدن وعده‌های معیشتی، از کارکنان و خانواده‌های ارتشی‌ها عذرخواهی کرد.

اما اوج عیان شدن اختلاف‌ها میان ارتش و دیگر نیروها مربوط به اظهارات بی‌سابقه حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا است.

آقای سیاری در این گفت‌وگو با انتقاد تلویحی از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران، به مواردی از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

با بازتاب گسترده این اظهارات، ایرنا مجبور شد ویدئوی این مصاحبه را از خروجی خود حذف کند.

XS
SM
MD
LG