لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

نورنیوز مذاکره میان تهران و واشینگتن برای تبادل زندانی را تایید کرد


سیامک نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی بیش از هفت سال است که به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برد
سیامک نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی بیش از هفت سال است که به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برد

پایگاه نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، انجام مذاکرات برای تبادل زندانی میان واشینگتن و تهران را تایید کرد.

این پایگاه در حساب توئیتری خود نوشت: «با درخواست واشینگتن و موافقت تهران، مذاکرات غیرمستقیم و نتیجه‌بخش انجام شده» است.

با این حال، نورنیوز آن چه را «صداقت و عدم سیاسی‌کاری» آمریکا خواند، برای «نهایی شدن توافقات در حال مذاکره» ضروری دانست.

به تازگی شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی به نقل از «چهار منبع مطلع» گزارش داد که مذاکراتی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران، با میانجی‌گری بریتانیا و قطر در جریان است، که با «پیشرفت» روبه‌رو بوده است.

بر اساس این گزارش، قرار است آمریکا موافقت کند که کره جنوبی هفت میلیارد دلار از پول‌های راکد ایران در بانک‌های کره جنوبی را به تهران مسترد کند و در مقابل، جمهوری اسلامی زندانیان آمریکایی- ایرانی را تحویل دهد.

دو هفته پیش وزیر خارجه قطر به تهران سفر کرد و در پایتخت ایران گفت حامل پیام‌هایی از سوی آمریکا بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در روزهای گذشته با وزیر خارجه قطر دیدار کرده‌اند.

همچنین آقای مالی در روزهای اخیر با شیخ خلیفه الحرثی، معاون وزیر خارجه عمان دیدار داشته و پس از آن حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بدر السید البوسعیدی وزیر خارجه عمان تلفنی گفت‌وگو کرد.

عمان پیشتر در آزادی زندانیان آمریکایی از زندان‌های جمهوری اسلامی نقش داشته است.

اواخر دی‌ماه، سیامک نمازی یکی از شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران، با اعلام آغاز اعتصاب یک هفته‌ای خود از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواسته بود تا «تمام گروگان‌های آمریکایی در ایران» را به آمریکا بازگرداند.

سیامک نمازی بیش از هفت سال است که به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برد.

عماد شرقی و مراد طاهباز دو زندانی دیگر ایرانی – آمریکایی در ایران هستند که اولی به جاسوسی و دومی به «همکاری با دول متخاصم» متهم شده‌ است.

اشاره ان‌بی‌سی به میانجیگری بریتانیا در حالی است که آقای طاهباز تابعیت بریتانیایی نیز دارد.

XS
SM
MD
LG