لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

نجات «معجزه‌آسای» سه نفر از جمله یک نوجوان پس از گذشت ۲۶۰ ساعت از زلزله ترکیه


پسر ۱۴ ساله پس از گذشت ۲۶۰ ساعت از زلزله ترکیه، از زیر آوار نجات یافت
پسر ۱۴ ساله پس از گذشت ۲۶۰ ساعت از زلزله ترکیه، از زیر آوار نجات یافت

در حالی که آمار کشته‌شدگان زلزله اخیر در ترکیه و سوریه به بیش از ۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافته، هنوز افرادی پس از گذشت بیش از ۲۶۰ ساعت از زلزله، از زیر آوار نجات می‌یابند.

رسانه‌های ترکیه از چند روز پیش، هر بار نجات افراد از زیر آوار ترکیه را «معجزه‌آسا» توصیف می‌کنند.

مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه روز جمعه ۲۸ بهمن اعلام کردند که با وجود گذشت بیش از ۲۶۰ ساعت از زلزله شدیدی که مناطق گسترده‌ای از مرکز ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، سه نفر دیگر از جمله یک پسر ۱۴ ساله از زیر آوار زلزله در شهر انطاکیه نجات یافتند.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد که محمد علی شاکراوغلو ۲۶ ساله و مصطفی آوجی ۳۴ ساله پس از گذشت ۲۶۱ ساعت از زیر آوار زلزله بیرون کشیده شدند.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه نیز در توییتر اعلام کرد که کمی پیش از این دو، «در ساعت ۲۶۰»، (نزدیک به ۱۱ روز) یک پسر ۱۴ ساله نیز از ویرانه‌های ساختمان محل سکونت خود در مرکز این شهر «پس از تلاش‌های شدید» امدادگران بیرون کشیده شد.

به گفته او، این نوجوان به نام عثمان در یکی از بیمارستان‌ها تحت معالجه قرار گرفته، اما جزئیات بیشتری از وضعیت جسمی او در دست نیست.

آخرین آمارهای رسمی از زلزله ۷.۸ ریشتری که در ساعت چهار بامداد روز دوشنبه هفته گذشته ترکیه و سوریه را لرزاند، حاکی از کشته شدن مجموعا ۴۱ هزار و ۷۳۲ نفر در این دو کشور همسایه است.

ترکیه تعداد کشته‌های زلزله اخیر در خاک خود را ۳۸ هزار و ۴۴ نفر اعلام کرده و بقیه کشته‌ها مربوط به سوریه است.

نجات افراد زنده از زیر آوار در حالی است که عملیات امداد و جست‌وجو به تدریج متوقف می‌شود و بخت زنده ماندن افراد زیر آوار مانده، بسیار کمتر شده است.

با این حال، شرایط بازماندگان زلزله نیز در هر دو کشور چندان مناسب نیست.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، یک خانواده هفت نفری سوری شامل پنج کودک که از بازماندگان زلزله جنوب ترکیه بودند، روز جمعه در آتش‌سوزی خانه‌ای که در آن پناه گرفته بودند، کشته شدند.

این خانواده از مناطق زلزله‌زده گریخته بودند و در حومه قونیه نزد بستگان خود اقامت داشتند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، ترکیه میزبان ۳.۷ میلیون پناهجوی سوری است که از جنگ داخلی سوریه گریخته‌اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه خواستار جمع‌آوری یک میلیارد دلار برای کمک به دو کشور زلزله‌زده ترکیه و سوریه شد.

XS
SM
MD
LG