لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

حداقل حقوق برای سال آینده زیر هشت میلیون؛ عیدی یک میلیون و ۸۰۰


بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، حداقل حقوق برای سال آینده هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد، مبلغی که حتی به سربازان متاهل هم پرداخت خواهد شد.

اعتماد آنلاین روز جمعه، ۲۸ بهمن، به نقل از رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، نوشت: «بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، در سال آینده حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.... حقوق بازنشستگان وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه اجرایی نیز مشابه کارمندان به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد.»

همزمان مبلغ پایین عیدی امسال برای کارمندان دولت در رسانه‌های ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

هیئت وزیران در جلسه خود در روز یک‌شنبه، ۱۶ بهمن، سال جاری به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داد به کارمندان خود مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن‌ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

تجارت نیوز در این باره نوشت: «اگرچه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز عیدی بازنشستگان همراه با حقوق آن‌ها خبر داده، اما برخی می‌گویند هنوز عیدی امسال به حساب آن‌ها واریز نشده است. برخی هم می‌گویند مبلغ عیدی آن قدر کم است که واریز شدن یا نشدن آن گرهی از مشکلات آن‌ها باز نمی‌کند.»

در همین حال مبلغ اندک عیدی امسال و افزایش حقوق سال آینده با توجه به تورم و خط فقر در ایران مورد انتقاد کارشناسان هم قرار گرفته است.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار، می‌گوید: «چراغ سبز دولت برای افزایش حداقل دستمزد به میزان ۴۰ درصد و افزایش سایر سطوح به میزان ۲۵ درصد قطعی است.»

اما کارشناسان عدد حداقل حقوق را با توجه به تورم اقتصادی ایران پایین می‌دانند و برخی معتقدند که رقم ۱۰ میلیون تومان را حداقل برای حقوق‌بگیران و کسانی که کف دریافتی را دارند، باید تعیین شود.

به گفته کارشناسان، حداقل حقوق باید بالاتر از خط فقر قرار داشته باشد.

به تازگی وزارت رفاه خط فقر برای خانوار چهار نفره را حدود ۷.۷ میلیون تومان اعلام کرده و با این حساب، بیش از یک‌سوم جمعیت ایران زیر این خط قرار می‌گیرند. خط فقر برای خانوار چهار نفره و سه ‌نفره در شهر تهران حدود ۱۴.۷ و ۱۱.۹ میلیون تومان برآورد شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت جمعیت زیر خط فقر ایران طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد این جمعیت در دهه ۹۰ تقریبا ۱۶ میلیون نفر بود، اما پس از نوسان اقتصادی سال‌های ۹۸ میزان جمعیت زیر خط فقر بین ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تا ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

این گزارش که به آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استناد کرده نشان می‌دهد طی این دو سال نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر ایران اضافه شده است. با توجه به این آمار و جمعیت ایران می‌توان گفت حدودا از هر سه نفر یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG