لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

ابراز «نگرانی جدی» پلیس درباره امنیت کارکنان ایران اینترنشنال


یک بیانیه شعبه ضدتروریسم پلیس لندن ضمن اشاره به «نگرانی جدی» درباره امنیت کارکنان شبکه ایران اینترنشنال، تأیید می‌کند که توصیه به انتقال این شبکه از لندن نتیجه مذاکرات پلیس با شرکت رسانه‌ای اپراتور این شبکه بوده است.

بیانیه پلیس متروپولیتن لندن با تقدیر از شرکت رسانه‌ای یادشده که توصیه پلیس را در زمینه نگرانی‌ شدید در خصوص امنیت کارکنان شبکه پذیرفته، نوشته است که ارائه چنین توصیه‌ای برای جا‌به‌جایی دفتر شبکه، «کار آسانی نبوده» است.

ایران‌اینترنشنال بامداد شنبه، ۲۹ بهمن، اعلام کرد که پخش برنامه‌های شبکه از لندن را متوقف و ارائه بولتن‌های ۲۴ ساعته خود را به دفتر واشینگتن این شبکه منتقل کرده است.

ایران‌اینترنشنال، که از پنج سال پیش در لندن مستقر بوده و سپس دفتری نیز در واشینگتن برپا کرده افزوده است که تهدیدات در مورد امنیت کارکنانش «تأثیری بر کار حرفه‌ای خبررسانی این شبکه نخواهد داشت».

شعبه ضدتروریسم پلیس لندن بزرگ، در بیانیه خود در خصوص این تحول، بدون بردن نام شبکه ایران‌اینترنشنال، نوشته که هشدار امنیتی تنها در مورد کارکنان این شبکه مشخص بوده و افراد و سازمان‌های دیگری که در آن منطقه (حوزه نزدیک به دفتر ایران‌اینترنشنال در لندن) کار می‌کنند، نباید نگران شوند.

بیانیه پلیس با اشاره به همراهی شرکت رسانه‌ای با توصیه‌های پلیس بریتانیا نوشته است که پلیس ضدتروریسم لندن به اقدامات «فوق‌العاده» امنیتی در لندن ادامه خواهد داد، در خصوص ایمنی کارکنان «جدی» است و به حفاظت از آن‌ها ادامه خواهد داد.

شعبه ضد تروریسم پلیس لندن همچنین از ایرانیان ساکن بریتانیا که ممکن است از این اخبار نگران شوند، خواست اگر کسی از آن‌ها در خصوص امنیت خود یا فرد دیگری در این کشور دغدغه خاطر دارد، آن را با پلیس در محل زندگی خود در میان بگذارد.

مت جوکس، فرمانده پلیس مبارزه با تروریسم در لندن، روز ۲۷ بهمن در یک نشست خبری گفته بود که این نهاد در ۱۳ ماه اخیر ۱۵ مورد تلاش برای آدم‌ربایی یا کشتن افراد در بریتانیا را شناسایی و خنثی کرده است.

به گفته این مقام ارشد امنیتی بریتانیا، کشورش به طرزی فزاینده با تهدیدهای خصمانه برخی حکومت‎‌ها روبه‌روست. او مشخصا به نام ایران، روسیه و چین اشاره کرد.

پلیس ضدتروریسم لندن چند روز پیش از علنی کردن توصیه خود به «جا‌به‌جایی» دفتر ایران‌اینترنشنال، خبر داد که محمد حسین دوتایف، یک شهروند روسی- اتریشی را در حال «گردآوری اطلاعاتی که برای انجام عملیات تروریستی مفید است»، در اطراف ساختمان ایران‌اینترنشنال در لندن بازداشت کرد.

مظنون یادشده بلافاصله برای ادامه بازداشت به دادگاهی در وست‌مینیستر انتقال یافته بود.

شبکه ایران‌اینترنشنال پاییز امسال در بیانیه‌ای در خصوص «تهدید جانی فوری» علیه دو تن از روزنامه‌نگارانش در بریتانیا نوشت که پلیس ضد تروریسم لندن این شبکه را از تهدیدات مرتبط با سپاه پاسداران آگاه کرده بود.

دو شبکه پربیینده دیگر فارسی‌زبان، بی‌بی‌سی و من‌وتو، از حدود ۱۳ سال پیش از لندن برای ایران برنامه پخش می‌کنند. روزنامه «کیهان لندن» نیز از مقر بریتانیا فعالیت دارد.

جمهوری اسلامی ایران که همواره از نحوه پوشش رویدادهای ایران در شبکه ایران‌اینترنشنال به‌شدت شاکی بود، در اوج اعتراضات ماه‌های اخیر، این شبکه پربییننده را «تروریستی» اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG