لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

آمریکا به چین در مورد «کمک‌های مرگبار» به روسیه هشدار داد


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

ایالات متحده می‌گوید چین ممکن است در آستانه ارائه کمک‌های مرگبار به روسیه در جنگ در اوکراین باشد. این امر باعث هشدار مستقیم آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، به دیپلمات ارشد چین در مورد چنین اقدامی شده است.

آنتونی بلینکن عصر شنبه ۲۹ بهمن در نشستی در حاشیهٔ کنفرانس امنیتی مونیخ به وانگ یی، عضو شورای ایالتی چین، در این مورد هشدار داد و پس از آن نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «نگرانی‌ای که اکنون بر اساس اطلاعات موجود داریم، این است که چینی‌ها در حال بررسی ارائه پشتیبانی مرگبار [به روسیه] هستند و ما به آن‌ها کاملاً واضح گفته‌ایم که این می‌تواند مشکلی جدی برای ما و روابط‌مان ایجاد کند.»

به‌نوشتهٔ روزنامهٔ بریتانیایی گاردین، ایالات متحده بر این باور است که چین ممکن است در حال حاضر برخی از اطلاعات نظارتی را در اختیار گروه واگنر، شرکت امنیتی خصوصی که در کنار ارتش روسیه می‌جنگد، گذاشته باشد.

در آستانهٔ یک‌ساله‌شدن تهاجم روسیه به اوکراین، وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که بنا بر برآوردهای این وزارتخانه، از زمان آغاز این جنگ حدود ۱۷۵ هزار تا ۲۰۰ هزار سرباز و مزدور روسی کشته، زخمی، مفقود یا اسیر شده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا نوشت که تخمین زده می‌شود که از این آمار، بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار نفر مربوط به نیروهای کشته‌شده روسی است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز جمعه گفت که حدود ۳۰ هزار نفر از افراد گروه واگنر از زمان آغاز جنگ در اوکراین کشته شده‌اند. ایالات متحده تخمین می‌زند که ۹۰ درصد از افراد واگنر که از دسامبر ۲۰۲۲ در اوکراین کشته شده‌اند، از زندانیان سابق بوده‌اند.

واکنش «محتاطانه» رهبران اروپایی به «طرح صلح چین برای اوکراین»

در همین حال خبر می‌رسد که «طرح صلح چین برای اوکراین» قرار است در هفته جاری فاش شود و رهبران اروپایی به این خبر واکنشی محتاطانه نشان داده‌اند.

وانگ یی، دیپلمات ارشد چین که یکی از معدود سیاستمداران خارجی که می‌تواند بر خط مشی روسیه تأثیراتی بگذارد، در سخنرانی در خود کنفرانس امنیتی مونیخ، اعلام کرد که چین ابتکار صلح خود را در سالگرد جنگ آغاز خواهد کرد و قبلاً نیز در حال رایزنی با آلمان، ایتالیا و فرانسه در این زمینه بوده است.

او توضیح داد که این طرح صلح، «بر لزوم حفظ اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و منشور سازمان ملل» تأکید می‌کند. او در عین حال اضافه کرد که از نظر چین «باید به منافع امنیتی مشروع روسیه احترام گذاشته شود.»

بنابر گزارش‌ها، رهبران اروپایی با احتیاط از این اقدام چین به‌عنوان اولین نشانه از این‌که پکن پذیرفته که جنگ اوکراین امری صرفاً اروپایی نیست، استقبال کرده‌اند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در این باره گفت که «چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد موظف است از نفوذ خود برای تأمین صلح جهانی استفاده کند و دیپلمات‌های فرانسوی و ایتالیایی نیز همین پیام را به چین رسانده‌اند.»

موضع رسمی آمریکا: روسیه در اوکراین مرتکب جنایت علیه بشریت شده است

در همین حال، به گفته دولت آمریکا، سازمان‌های تحت حمایت آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده بیش از ۳۰ هزار مورد از جنایات جنگی نیروهای روسی در اوکراین را از زمان آغاز تهاجم ثبت کرده‌اند.

در این رابطه، کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه ۲۹ بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد، آمریکا رسماً تشخیص داده که روسیه در اوکراین مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است. او افزود که ما شواهد را بررسی کرده‌ایم و هیچ شکی در این مورد نیست.

او در ادامه با اشاره به تصاویر کشتارهای غیرنظامیان در ماریوپل و بوچا در اوکراین تصریح کرد همه کسانی که در این جنایات دست داشته‌اند به همراه مافوق‌های آنها که شریک جنایات بوده‌اند، پاسخگو خواهند شد.

او اقدامات نظامیان روسی در اوکراین را «وحشیانه و غیرانسانی» توصیف کرد و بر ادامه حمایت آمریکا از اوکراین تأکید کرد.

واکنش روسیه: این جزو جنگ ترکیبی است

در واکنش به اظهارات خانم هریس، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده روز یکشنبه ۳۰ بهمن در بیانیه‌ای گفت: «ما این گونه کنایه‌ها را تلاشی بی‌سابقه برای جلوه دادن چهره‌ای شیطانی از روسیه در چارچوب جنگ ترکیبی علیه خود می‌دانیم. شکی نیست که هدف واشینگتن از چنین حملاتی توجیه اقدامات خود برای دامن زدن به بحران اوکراین است.»

اظهارات خانم هریس شدیدترین و صریح‌ترین اتهامی است که از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین طی یک سال گذشته، از سوی واشینگتن علیه کرملین ایراد شده است.

پیشتر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا نظامیان روسی را به جنایت علیه بشریت در اوکراین متهم کرده بودند، اما همزمان تاکید داشتند که این دیدگاه، نظر شخصی آنهاست.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشتر در شدیدترین موضع‌گیری خود گفته بود که اقدامات روسیه در اوکراین «می‌تواند» به عنوان «نسل‌کشی» شناخته شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از اظهارات خانم هریس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات روسیه در اوکراین تصادفی و بی‌اختیار نیست، بلکه اقدامی سیستماتیک و گسترده توسط کرملین علیه شهروندان غیرنظامی است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و رویترز؛ د.خ/س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG