لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

عباس عراقچی: نباید اجازه دهیم در خارج از کشور این‌طور مرتب علیه ما تظاهرات شود


عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی
عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و معاون پیشین وزارت خارجه، به مقام‌های حکومتی هشدار داد: «نباید اجازه بدهیم این‌طور مرتب علیه ما تظاهرات شود و مرتب پیام‌هایی داده شود.»

در چندین ماه گذشته، تظاهرات ایرانیان خارج از کشور در حمایت از اعتراضات مردم داخل کشور در بسیاری کشورهای اروپایی و همچنین برخی شهرهای بزرگ آمریکا و کانادا به‌طور پیوسته ادامه داشته است.

اما آقای عراقچی در گفت‌وگویی با وب‌سایت جماران متعلق به حسن خمینی که شنبه ۲۹ بهمن منتشر شد، از این اعتراضات سراسری در جهان علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و مدعی شد اکنون «پروژه بدنام‌سازی، امنیتی‌سازی و مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی در دنیا» در حال اجراست.

عباس عراقچی در حال حاضر عضو و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی است که سال‌ها پیش به‌دستور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد و به‌قول آقای عراقچی، «یک بازوی مشورتی» برای علی خامنه‌ای است.

دبیر این شورا با اذعان به این‌که اعتراضات داخل کشور در کنار تظاهرات ادامه‌دار ایرانیان خارج کشور باعث «ایجاد هزینه و فشار» می‌شود، گفت: «باید با آن مقابله کنیم. این اثرات خود را در روابط خارجی ما می‌گذارد و باعث کاهش همکاری‌های ما با کشورهای دیگر می‌شود؛ یعنی فضایی را به وجود می‌آورند که کشورها برای همکاری با ایران تردید پیدا کنند».

اظهار نگرانی او از ادامه‌داربودن تظاهرات ایرانیان خارج از کشور در حالی است که در جریان اعتراضات سراسری، کشورهای غربی به‌دلیل سرکوب معترضان در ایران تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک کمیته حقیقت‌یاب را درباره نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراضات سراسری تشکیل داد و همچنین جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شد.

کنفرانس امنیتی مونیخ نیز امسال به‌جای دعوت از مقام‌های جمهوری اسلامی، چهره‌های مخالف حکومت ایران را دعوت کرد.

مذاکره‌کنندهٔ ارشد پیشین جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای ادامه داد که فضای کنونی علیه جمهوری اسلامی «بسیار خطرناک است» و منافع جمهوری اسلامی را «تحت تأثیر قرار می‌دهد».

علاوه بر سرکوب اعتراضات، ارسال تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی به گروه‌ها و کشورهای دیگر به‌ویژه شبه‌نظامیان حوثی در یمن و ارتش روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته است.

اما عراقچی در این مورد مدعی شد که اسرائیلی‌ها «در تلاش‌اند که ایران را به‌عنوان یک تهدید و یک نظام غیرقابل‌قبول معرفی کنند».

او افزود: «این اثرات خود را در روابط خارجی ما می‌گذارد و باعث کاهش همکاری‌های ما با کشورهای دیگر می‌شود؛ یعنی فضایی را به وجود می‌آورند که کشورها برای همکاری با ایران تردید پیدا کنند.»

روز جمعه، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که جمهوری اسلامی در حال مذاکره با «بیش از ۵۰ کشور» از جمله «ونزوئلا و بلاروس» برای صدور پهپادهای رزمی و سلاح‌های هدایت‌شونده با هدف‌گیری دقیق است.

در ماه‌های اخیر، موضوع قراردادن احتمالی سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا نیز مطرح شده است.

مقام ارشد پیشین وزارت خارجه جمهوری اسلامی که خود پیشتر عضو سپاه بوده، از این نیروی نظامی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی دفاع کرد و گفت دفاعی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجهٔ پیشین در مذاکرات با قدرت‌های جهانی از سپاه کرد، «کسی نکرده است».

در حالی که سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار داده شده، پیشتر این وزارتخانه، ظریف را «ماله‌کش اعظم» توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG