لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

حمله هوایی منتسب به اسرائیل به دمشق «۱۵ کشته» بر جا گذاشت


آوار یک ساختمان آسیب‌دیده در محل حمله موشکی در محله کفر سوسه در مرکز دمشق
آوار یک ساختمان آسیب‌دیده در محل حمله موشکی در محله کفر سوسه در مرکز دمشق

ساعاتی پس از یک حمله هوایی دیگر منتسب به اسرائیل علیه سوریه در شامگاه شنبه ۲۹بهمن، یک گروه ناظر حقوق بشری سوری اعلام کرد که با کشته‌شدن ۱۵ تن در مرکز دمشق، این حمله «مرگبارترین» اقدام در نوع خود علیه پایتخت سوریه در سال‌های اخیر بوده است.

بر اساس یک گزارش غیررسمی، یک ساختمان متعلق به مرکز فرهنگی وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز در میان اهداف بمباران‌شده بوده است.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، شنبه‌شب با تأیید «حملهٔ اسرائیلی»، افزود که پنج نفر، ازجمله یک سرباز، در «یک محله مسکونی» کشته و ۱۵ غیرنظامی زخمی شدند.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که در بریتانیا مستقر است و در یک دههٔ اخیر اوضاع این کشور را بررسی و گزارش می‌کند، اعلام کرد که شمار کشته‌ها به ۱۵ تن افزایش یافته است.

این گروه نیز کشته‌ها و مجروحان را افراد «غیرنظامی» خواند. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه همچنین گفت که دو زن در میان کشته‌ها هستند.

به‌گفتهٔ دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اهدافی در محله «کفر سوسه» در دمشق با موشک‌های شلیک شده از «جنگنده‌های اسرائیلی» بمباران شد و آسیب زیادی به آن‌ها وارد گردید.

این گروه یک ساختمان متعلق به مرکز فرهنگی وابسته به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را در میان اهداف بمباران شده برشمرد و اعلام کرد که شدت تخریب زیاد است.

براساس این گزارش، متعاقب «حملات اسرائیل»، انفجارهای مهیب و آتش‌سوزی در ساختمان‌های اطراف رخ داد. برخی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی سوریه هم از شنیده‌شدن صدای انفجار در دمشق خبر دادند.

رادیوی ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه ۳۰ بهمن، با استناد به‌گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گفت که «پیچیدگی» ناخواسته‌ای به‌دنبال عملیات هوایی رخ داده و شمار کشته‌ها را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، پدافند هوایی سوریه برای رهگیری موشک‌هایی که جت‌ها رها کردند، فعال شد، اما یکی از موشک‌های سامانه پدافند سوری به ساختمانی غیر از اهداف تعیین‌شده اصابت کرد.

سوریه افزایش کشته‌ها در نتیجهٔ اصابت موشک از سامانه پدافند هوایی خود را تأیید نکرده است.

این حمله دومین عملیات منتسب به اسرائیل از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در ۵۰ روز اخیر است. در حمله روز ۱۲ دی فرودگاه دمشق نیز از آسیب در امان نماند.

در دولت پیشین اسرائیل نیز حملات متعدد منتسب به این کشور در بخش‌های متعدد در سوریه، برای جلوگیری از «تثبیت نظامی ایران» و «انتقال جنگ‌افزار ایرانی برای متحدین تهران در منطقه» انجام شد، و از جمله فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و لاذقیه برای چند روز از کار افتاد.

با این حال، «عملیات اسرائیلی» علیه مرکز دمشق در یک دههٔ اخیر کمتر سابقه داشته است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه ۳۰ بهمن گفت تهران حمله به دمشق را «به‌شدت محکوم می‌کند». اما او به احتمال هدف قرارگرفتن ساختمان متعلق به ایران اشاره نکرد.

اسرائیل معمولاً در مورد این نوع عملیات سکوت می‌کند، اما مقامات ارشد نظامی و سیاسی آن، گاهی در اظهاراتی، برخی از آن‌ها را به‌طور تلویحی تأیید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG