لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

تهران بار دیگر از دعوت‌ رضا پهلوی و دیگر مخالفان حکومت به نشست مونیخ به‌شدت انتقاد کرد


ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی دعوت از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی به کنفرانس امنیتی مونیخ را «دهن‌کجی» توصیف کرد و گفت برگزارکنندگان این کنفرانس «اشتباه فاحشی» کردند.

ناصر کنعانی روز دوشنبه یکم اسفند در نشست خبری هفتگی خود درباره دعوت از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی به این کنفرانس گفت: «به‌جای دعوت از جمهوری اسلامی ایران تریبون را به افراد معلوم‌الحال و بی هویتی دادند که نگاه ملت ایران به آن‌ها روشن و واضح است.»

او همچنین ادعا کرد که دعوت از شاهزاده رضا پهلوی «بی‌اعتباری و رسوایی بزرگی برای کنفرانسی است که ادعای تأثیرگذاری در نظم امنیت بین‌المللی دارد».

سخنگوی وزارت خارجه با این حال افزود: «امیدوارم دولت آلمان و برگزارکنندگان این کنفرانس این اشتباه فاحش خود را در سال آینده جبران کند تا اعتبار ازدست‌رفتهٔ خود را بتواند بازگرداند.»

مونیخ ؛ موفقیتی نمادین برای مخالفان حکومت ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00

اولین بار نیست که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به دعوت‌نشدن مقام‌های حکومتی ایران به کنفرانس مونیخ واکنش نشان می‌دهد.

پیشتر کنعانی در واکنش به دیدار مقامات غربی با چهره‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی، ازجمله مسیح علی‌نژاد، ضمن انتقاد از رئیس‌جمهور فرانسه، این چهره‌ها را «دلقک» خطاب کرده بود.

او همچنین هفتهٔ گذشته گفت: «اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است، عدم دعوت از برخی از کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است.»

وولفگانگ ایشینگر، رئیس هیئت مدیرهٔ کنفرانس امنیتی مونیخ، دربارهٔ عدم دعوت از حکومت‌هایی چون ایران به این دورهٔ کنفرانس گفته است: «نمی‌شد اجازه داد که مونیخ به عرصه‌ای برای تبلیغ پروپاگاندای حکومت ایران تبدیل شود.»

او با این حال اضافه کرد: «اما اگر مثلاً مذاکرات پیرامون برجام از سر گرفته شود، باید تصمیم دیگری در این زمینه گرفت.»

در دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ، شنبه ۲۹ بهمن، شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی، سه چهره سرشناس اپوزیسیون خارج از ایران، در نشستی تحت عنوان «زن زندگی آزادی: چشم‌اندازی برای ایران» سخنرانی کردند.

کلیپ اجلاس رائیسینا «غیرحرفه‌ای» بود

کنعانی همچنین درباره لغو سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به هند برای شرکت در اجلاس رائیسینا گفت که کلیپ تبلیغاتی این اجلاس «غیرحرفه‌ای» بود.

او گفت: «آن‌ها در تهیهٔ کلیپ این اجلاس اقدامی غیرحرفه‌ای انجام دادند که این اقدام مورد انتقاد و اعتراض ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند قرار گرفت.»

پیشتر رسانه‌های هند گزارش داده بودند که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سفر به دهلی نو برای شرکت در یک کنفرانس با میزبانی دولت هند را به‌دلیل وجود دو ثانیه از صحنهٔ گیسوبریدن زنان ایرانی در فیلم تبلیغاتی کنفرانس لغو کرده است.

روزنامه ایندین‌اکسپرس روز جمعه، ۲۸ بهمن، نوشت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، پس از آن از حضور در این گردهمایی خودداری کرده که هند به درخواست تهران برای حذف این دو ثانیه از ویدئو بی‌اعتنایی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این باره اضافه کرد: «ایران و هند دو کشوری هستند که در طول سالیان مختلف در چارچوب روابط دوستانه متعهد به عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر بودند و این اقدام غیر حرفه‌ای صورت گرفته از سوی برگزارکنندگان اجلاس مغایر با رویکرد دو کشور مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر بود.»

در این کلیپ، تصاویر گیسوبران زنان ایرانی در کنار تصویر ابراهیم رئیسی قرار دارد و شعار «مرگ بر دیکتاتور» هم شنیده می‌شود.

در ماه‌های نخست اعتراضات «زن زندگی آزادی»، زنان و دختران بسیاری گیسوان خود را در میدان‌ها، خیابان‌ها، کلاس‌های درس و بر مزار عزیزان کشته‌شدهٔ خود بریدند.

در نتیجهٔ تأثیر عمیق این اقدام بر جامعهٔ جهانی، شماری از کنشگران زن شامل بازیگران پرآوازه و سیاستمداران در سایر کشورها نیز برای حمایت از زنان ایرانی گیسوان خود را بریدند.

XS
SM
MD
LG