لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

سفر غیرمنتظره و بسیار کوتاه جو بایدن به کی‌یف؛ «طرح‌های پوتین کاملاً اشتباه است»


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بامداد دوشنبه وارد پایتخت اوکراین شد
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بامداد دوشنبه وارد پایتخت اوکراین شد

در آستانه یک‌سالگی تهاجم روسیه به اوکراین، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در یک سفر از پیش اعلام‌نشده، روز دوشنبه یکم اسفند وارد پایتخت اوکراین شد. این اولین سفر بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور به یک منطقهٔ جنگی است.

جو بایدن در این سفر وعده کمک‌های بیشتر به کی‌یف و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را داد و گفت که طرح و برنامه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مورد جنگ علیه اوکراین «کاملاً اشتباه» است.

آقای بایدن که در کنار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در کاخ مارینسکی، اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور اوکراین، سخن می‌گفت، به نگرانی‌ها از سقوط کی‌یف در آغاز تهاجم روسیه اشاره کرد و گفت که «یک سال از آن زمان گذشته و کی‌یف پابرجاست؛ و اوکراین پابرجا است؛ دموکراسی ثابت‌قدم است؛ آمریکایی‌ها در کنار شما ایستاده‌اند و جهان در کنار شما ایستاده است.»

بنابر گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار خود از کی‌یف، از اعطای یک بستهٔ کمکی نیم میلیارد دلاری دیگر از سوی ایالات متحده به اوکراین خبر داد و گفت این بسته شامل توپخانه‌های هویتزر، موشک‌های ضد تانک و رادارهای نظارت هوایی می‌شود. ایالات متحده تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه کمک کرده است.

دیدار جو بایدن از اوکراین در برهه‌ای حساس از جنگ انجام می‌شود، زیرا احتمال می‌رود که با فرارسیدن فصل بهار نبردها در جبهه‌های جنگ تشدید شود و رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال متحد نگه‌داشتن کشورهای هم‌پیمان آمریکا در پشتیبانی از اوکراین است.

گزارش‌ها حاکی از آماده‌شدن روسیه برای افزایش حملات خود در بهار است و ولودیمیر زلنسکی اکنون به کشورهای متحد اوکراین فشار می‌آورد تا تحویل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تری چون جت‌های جنگنده را به اوکراین تسریع کنند؛ امری که ایالات متحده تا به امروز از انجام آن خودداری کرده است.

آقای زلنسکی روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که او و آقای بایدن دربارهٔ «سلاح‌های دوربرد و تسلیحاتی که پیش از این به اوکراین ارائه نشده» گفت‌وگو کردند، اما به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

چهار روز دیگر، پنجم اسفند، سالروز تهاجم گسترده ارتش روسیه به خاک اوکراین است. از این تهاجم به‌عنوان بزرگ‌ترین حملهٔ نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم یاد می‌شود.

سفر جو بایدن به کی‌یف پیش از سفر برنامه‌ریزی‌شدهٔ او به ورشو لهستان انجام شده و آقای بایدن قرار است روز سه‌شنبه به ورشو برود و پس از آن با رهبران کشورهای جبهه شرقی پیمان ناتو نیز دیدار کند.

در ماه ژوئن امسال، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولز صدراعظم آلمان، و ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا، با قطار شبانه به کی‌یف سفر کردند تا با زلنسکی دیدار کنند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در ماه نوامبر و اندکی پس از آغاز به کار دولتش از کی‌یف بازدید کرد.

XS
SM
MD
LG