لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

بریتانیا هشت مقام جمهوری اسلامی را تحریم کرد؛ احضار کاردار سفارت ایران در لندن


جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه گفت که از تداوم تهدیدهای جانی علیه روزنامه‌نگاران مقیم بریتانیا از سوی حکومت ایران «وحشت‌زده» شده است
جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه گفت که از تداوم تهدیدهای جانی علیه روزنامه‌نگاران مقیم بریتانیا از سوی حکومت ایران «وحشت‌زده» شده است

ساعاتی پس از اعلام پنجمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه حکومت تهران، بریتانیا نیز در واکنش به «نقض حقوق بشر» در ایران تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

در فهرست به روز شده تحریم‌ها در وب‌سایت دولت بریتانیا نام شماری از مقام‌های قضایی و همچنین اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد.

بریتانیا در مجموع هشت مقام قضایی و نظامی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است از جمله محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه در آذربایجان غربی و کردستان؛ دو استانی که بنابر اعلام دولت بریتانیا نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات کودکان را نیز به قتل رساندند.

همچنین محمد کرمی، از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه و استاندار سیستان و بلوچستان؛ جایی که به گفته وزارت خارجه بریتانیا، در روز هشتم مهرماه معروف به «جمعه خونین»، بیش از ۸۰ معترض و رهگذر در زاهدان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

موسی آصف الحسینی، قاضی و رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب استان البرز از دیگر مقام‌های تحریم شده است که برای محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترض بازداشت شده، حکم اعدام صادر کرد.

مرتضی براتی، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان، نیز مشمول تحریم شده است. او در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» علیه سه تن از بازداشت‌شدگان شامل سعید یعقوبی کردسفلی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی حکم اعدام صادر کرده است.

هادی منصوری قاضی و رئیس شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد، پرویز آبسالان معاون فرمانده سپاه در استان سیستان و بلوچستان، امان‌الله گرشاسبی معاون فرمانده سپاه در استان سیستان و بلوچستان و حسن عسکری، فرماندار سنندج، نیز در فهرست تحریم‌های تازه بریتانیا قرار گرفتند.

بریتانیا در پنج ماه گذشته در پاسخ به سرکوب اعتراضات مردمی در ایران، تحریم‌هایی را علیه بیش از ۵۰ مقام و نهاد جمهوری اسلامی اعمال کرده است. این تحریم‌ها، «ممنوعیت سفر به خاک بریتانیا» و «مسدود شدن دارایی‌های» مشمولان تحریم در این کشور را در برمی‌گیرد.

از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران که کلیت حکومت را نشانه رفته است، دست‌کم ۵۲۹ تن شامل ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال به‌دست نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

جنبش «زن زندگی آزادی» از ۲۶ شهریور امسال متأثر از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران آغاز شد و در این مدت، قوه قضاییه جمهوری اسلامی چهار تن از معترضان بازداشت شده را در پی برگزاری دادگاه‌های «فرمایشی» و دادرسی‌های «ناعادلانه» اعدام کرده و همچنان ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان در معرض خطر اعدام و یا احکام سنگین مشابه قرار دارند.

احضار دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در لندن

همزمان با اعمال این تحریم‌ها، وزارت خارجه بریتانیا همچنین کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را در رابطه با «تهدیدهای جدی علیه روزنامه‌نگاران (ایرانی‌تبار) ساکن بریتانیا» احضار کرد.

این احضار پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر فرمانده پلیس ضد تروریسم بریتانیا اعلام کرد تهدیدهای امنیتی از سوی «دولت‌های متخاصم» همچون جمهوری اسلامی در خاک این کشور به طرز فزاینده‌ای شدت گرفته است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تداوم تهدیدهای جانی علیه روزنامه‌نگاران مقیم بریتانیا از سوی حکومت ایران «وحشت‌زده» شده و از همین رو، نماینده جمهوری اسلامی را احضار کرده تا روشن سازد که بریتانیا چنین رفتاری را تحمل نخواهد کرد.

در پی هشدارهای امنیتی پلیس بریتانیا، شبکه تلویزیونی «ایران‌ اینترنشنال» روز ۲۹ بهمن اعلام کرد که «به‌طور موقت» فعالیت خود را در دفتر لندن متوقف کرده است.

بنابر اعلام مدیران این شبکه، «این تصمیم در پی دریافت هشدارهای پلیس متروپولیتن لندن درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه» گرفته شده است.

چند ماه پیش نیز وزیر خارجه بریتانیا در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر تهدید جانی روزنامه‌نگاران ایرانی‌تبار در خاک بریتانیا، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرده بود.

XS
SM
MD
LG