لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

سخنرانی پوتین در آستانه سالگرد تهاجم به اوکراین:‌ «شما جنگ را شروع کردید»


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

رئیس‌ جمهور روسیه روز سه‌شنبه، دوم اسفند، در یک سخنرانی تند در آستانه نخستین سالروز جنگ کشورش در اوکراین، با متهم کردن غرب به استفاده از «نازی‌ها» و «خودِ شیطان» برای دستیابی به «قدرت نامحدود»، «سوگند» خورد که روسیه «اهداف خود را گام به گام محقق کند».

ولادیمیر پوتین در برابر اعضای مجلسین روسیه، به موازات با حضور روز سه‌شنبه رئیس ‌جمهور آمریکا در لهستان و یک روز پس از حضور جو بایدن در اوکراین، سخنرانی می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای پوتین گفت غرب برای مقابله با روسیه حاضر است از «هر تروریست، هر نازی و حتی خود شیطان استفاده کند».

او گفت هرچه که غرب سلاح‌های دوربرد بیشتری به اوکراین بدهد، روسیه باید به همان اندازه «تهدیدات را از مرزهای خود دورتر کند».

این جمله او تهدید تلویحی نسبت به احتمال حمله روسیه به سایر کشورهای همکار و مورد حمایت غرب تلقی شد.

رئیس‌ جمهور روسیه در سخنرانی دو ساعته خود همچنین گفت که «غرب به روی خائنان به روسیه قمار می‌کند».

وی خطاب به غرب افزود «شما تصمیم گرفتید جنگ را شروع کنید، و ما آن را تمام می‌کنیم».

رئیس جمهور روسیه همچنین با اشاره به ایران گفت که کشورش تصمیم گرفته همکاری با ایران را تحکیم کند. او از گسترش همکاری با ایران، هند و پاکستان به عنوان «فرصت‌های همکاری دوستانه» در چارچوب توجه ویژه به توسعه کریدور حمل‌ و نقل شمال- جنوب، حمایت کرد.

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که فرمان تعلیق توافق منع آزمایش هسته‌ای را که ۱۳ سال پیش میان آمریکا و روسیه امضا شده بود، صادر کرده است. او تهدید کرد که اگر آمریکا آزمایش هسته‌ای انجام دهد، «ما نیز چنین خواهیم کرد».

بر اساس آن توافق، که مدت زمان آن دست‌کم تا سال ۲۰۲۶ تمدید شده بود، شمار کلاهک‌های هسته‌ای قابل استفاده در هر یک از دو کشور به ۱۵۵۰ فروند محدود شده بود.

رئیس‌ جمهور روسیه اضافه کرد که هفته گذشته فرمان «آماده‌باش» سامانه‌های جدید موشک‌های راهبردی را امضا کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، که جو بایدن را در سفر به اوکراین و لهستان همراهی می‌کند، در واکنش به سخنرانی پوتین، آن را هذیان نامید و تاکید کرد که اگر روسیه به مرزهای خود بازگردد و نیروهایش را از خاک اوکراین بیرون بکشد، جنگ تمام خواهد شد.

میخائل پودولیاک، مشاور ارشد ولودمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، گفت سخنرانی پوتین نشان بارزی است که او ارتباطش را با حقیقت از دست داده است.

به گفته آقای پودولیاک، نطق پوتین در همین حال شرایطی نومیدکننده را ترسیم می‌کند.

جو بایدن، که پس از دیدار غیرمنتظره روز دوشنبه در کی‌یف با ولودومیر زلنسکی، بامداد سه‌شنبه به ورشو رسید، با مقامات لهستان و سران پیمان ناتو، که پا‌به‌پای آمریکا حامی مهم اوکراین در یک سال اخیر بوده‌اند، دیدار کرده است.

آقای بایدن روز سه‌شنبه در پارلمان لهستان نیز سخنرانی می‌کند.

جو بایدن تاکید کرد که اوکراین یک سال جنگ را در شرایطی پشت سر گذاشت که سرپا و استوار است. او ضمن تاکید بر ادامه حمایت آمریکا و غرب از اوکراین، یک کمک نیم میلیارد دلاری دیگر به اوکراین را اعلام کرد.

این تحولات در حالی است که روز جمعه، پنجم اسفند، با نخستین سالروز لشگرکشی روسیه به اوکراین مصادف است.

XS
SM
MD
LG