لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

اسرائیل بیانیه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی را محکوم کرد


شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری
شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری

نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت سیاست شهرک‌سازی اسرائیلی در اراضی فلسطینی را «یکطرفه و ناقض حقوق اسرائیلی‌ها» خواند.

بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: « شورای امنیت سازمان ملل متحد بیانیه‌ای یکطرفه صادر کرد که حق یهودیان برای زندگی در سرزمین تاریخی ما را انکار می‌کند، بدون آن که اشاره‌ای به حملات تروریستی فلسطینی‌ها در اورشلیم بکند که در آن ده شهروند اسرائیلی کشته شدند.»

این بیانیه همچنین شورای امنیت سازمان ملل را متهم کرده که با «نادیده گرفتن قتل یهودی‌ها... هیولای یهودی‌ستیزی را که به کشتار میلیون‌ها نفر انجامیده است، کوچک انگاشته است».

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تصویب بیانیه‌ای به اتفاق آرا سیاست شهرک‌سازی اسرائیلی در اراضی فلسطینی را محکوم کرد، بیانیه‌ای که ایالات متحده نیز در اقدامی کم‌سابقه از آن حمایت کرد.

اما بنیامین نتانیاهو می‌گوید که «این بیانیه هرگز نباید صادر می‌شد و ایالات متحده نیز هرگز نباید از آن حمایت می‌کرد».

الی کوهن، وزیر خارجه ارائیل، هم بیانیه‌ای در واکنش به شورای امنیت صادر کرد و فلسطینی‌ها را مسئول نقض توافق‌نامه‌ها و قوانین بین‌المللی و مانع اصلی صلح نامید.

وی اقدام شورای امنیت را «مغرضانه و یکجانبه» و در حکم چراغ سبز غیرمستقیم به «سازمان‌های تروریست فلسطینی» دانست.

بیانیه شورای امنیت تاکید دارد که ادامه فعالیت شهرک‌سازی اسرائیلی «به طرزی خطرناک» راهکار دو دولت (استقلال کشور فلسطین در کنار اسرائیل) را به خطر می‌اندازد.

این بیانیه «نگرانی و ناخشنودی عمیق» خود را از تداوم شهرک‌سازی اسرائیلی ابراز کرد.

اما تشکیلات خودگردان فلسطینی و سایر گروه‌های فلسطینی از این‌که شورای امنیت به صدور بیانیه به جای یک قطعنامه قوی بسنده کرد، به‌شدت انتقاد کرده و آن را نشانه‌ای از نرمش شورا در برابر اسرائیل دانستند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، گفت «زخم کهنه فلسطینیان» عمیق‌تر شده و ما «به نقطه غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شویم».

دولت بنیامین نتانیاهو روز ۲۳ بهمن، ۹ شهرک موقت را که یهودی‌نشینان کرانه باختری بدون مجوز دولتی ساخته بودند، قانونی اعلام کرد.

با استفاده از گزارش‌های تی‌وی۷ و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG