لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

حکم اعدام جمشید شارمهد؛ آلمان دو کارمند سفارت ایران را اخراج کرد


وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو کارمند سفارت ایران در این کشور را در اعتراض به صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی اخراج کرده است.

در این بیانیه که روز چهارشنبه، سوم اسفند صادر شده، آمده که آلمان، این دو کارمند را «عنصر نامطلوب» تشخیص داده و از آنها خواسته این کشور را ترک کنند.

جزئیات بیشتری درباره هویت و رده این دو دیپلمات منتشر نشده است.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، از جمهوری اسلامی خواست که این حکم را لغو کند.

آقای شولتز در توئیتی نوشت: «رژیم ایران به هر طریق ممکن با مردم خود می‌جنگد و حقوق بشر را نادیده می‌گیرد. صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد قابل قبول نیست. ما این حکم را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنیم و از رژیم ایران می‌خواهیم که حکم را لغو کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز روز چهارشنبه در برلین گفت که دولت این کشور با بستگان آقای شارمهد در تماس بوده‌ و در حال تلاش برای حمایت بیشتر از این شهروند آلمانی-ایرانی است.

جمشید شارمهد، شهروند ایرانی‌تبار آلمان، روز دوشنبه، دوم اسفند از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم شد.


آقای شارمهد که مقیم آمریکاست، متهم به «بمب‌گذاری» سال ۲۰۰۸ در مسجدی در شیراز بود که در آن ۱۴ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

بعد از اعلام این خبر، وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی را غیرقابل قبول خواند و هشدار داد که اجرای این حکم «واکنش شدیدی» در پی خواهد داشت.

بر اساس این بیانیه که ساعاتی پس از اعلام صدور حکم اعدام برای آقای شارمهد منتشر شد، وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که مجازات اعدام نه تنها «ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» است بلکه جمشید شارمهد هرگز حتی کوچکترین امکانی برای یک محاکمه عادلانه نداشته است.

این بیانیه از قول آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، می‌افزاید به رغم تلاش‌های فشرده و در سطح بالای دولت آلمان، جمهوری اسلامی ایران آقای شارمهد را از دسترسی کنسولی و حق انتخاب وکیل محروم کرده و دولت آلمان را در جریان روند دادرسی و تاریخ دادگاه‌ها قرار نداده است.

رابطه آلمان و ایران به دنبال حمایت‌های علنی مقامات بلندپایه آلمان از اعتراضات در ایران و محکومیت خشونت‌های حکومتی علیه معترضان، دچار تنش شده است.

در حال حاضر دست‌کم ۲۰ شهروند خارجی که برخی از آنها همچون جمشید شارمهد دوتابعیتی هستند، در ایران در زندان به سر می‌برند.

جمهوری اسلامی به تازگی علیرضا اکبری، از مقامات ارشد پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی و شهروند ایرانی‌-بریتانیایی را به اتهام «جاسوسی» برای سرویس امنیتی بریتانیا و «دست داشتن در ترور» محسن فخری‌زاده، چهره شناخته‌شده فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اعدام کرد.

XS
SM
MD
LG