لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

حضور بر مزار معترضان کشته شده در شهرهای مختلف؛ شعار «مرگ بر دیکتاتور» در آرامستان سنندج


جمعی از مردم سنندج عصر پنج‌شنبه با حضور بر مزار معترضان کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، شعارهای ضد حکومتی از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

بنابر تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در تهران، ایذه، کرج، مشهد و بسیاری از شهرهای ایران نیز مزار معترضان کشته شده شاهد حضور بستگان‌شان و جمعی از مردم بود.

آرامستان بهشت محمدی شهر سنندج نیز عصر پنج‌شنبه شاهد حضور گسترده مردم بر مزار کشته‌شدگان اعتراضات بود. صدها تن از مردم در جریان حضور بر مزار کشته‌شدگان اعتراضات سنندج شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در شهر چالوس نیز شماری از مردم و دوستان امیرحسین شمس ناتری در منزل خانوادگی او گردهم آمدند و مراسم تولد این معترض جوان کشته شده به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را برگزار کردند.

خانواده این معترض کشته شده در صدد بودند که روز چهارشنبه سوم اسفند ماه مراسم تولد او را بر سر مزارش در آرامستان چالوس برگزار کنند اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با احضار اعضای این خانواده آنها را از حضور و برگزاری مراسم بر مزار فرزندشان منع کردند. نیروهای امنیتی پیشتر از برگزاری چهلم امیرحسین شمس ناتری بر مزارش نیز جلوگیری کرده بودند.

پس از این فشارها و منع حضور بر مزار امیرحسین شمس ناتری، جمعی از مردم، دوستان و بستگانش روز پنجشنبه چهارم اسفند در منزل خانوادگی این معترض کشته شده جمع شده و مراسم تولد او را برگزار کردند. پدر و مادر این معترض کشته شده در اقدامی نمادین در جریان مراسم تولد او اقدام به راهسازی دو کبوتر کردند.

در شهر ایذه نیز جمعی از دوستان و بینگان دنیا فرهادی، دانشجویی که همزمان با اعتراضات ۱۶ آذر، روز دانشجو، در اهواز مفقود شد و بنابر اعلام شوراهای صنفی دانشجویان پس از پیدا شدن پیکر بی‌جانش مشخص شد که با گلوله کشته شده است، بر مزار او در آرامستان روضه الزهرای ایذه جمع شدند.

در جریان این تجمع، شماری از دوستان دنیا فرهادی، اقدام به برگزاری تولد مادرش بر سر مزار این «دانشجوی کشته شده» کردند.

لیلا مهدوی مادر سیاوش محمودی در صفحه اینستاگرام خود تصاویری از حضور بر مزار این نوجوان معترض را منتشر کرد که در آن بسته‌های خرما هر یک با نام یکی از نوجوانان، جوانان و زنان معترض کشته شده و همچنین سرنشینان هواپیمای اوکراینی و شعار «زن، زندگی، آزادی» برای توزیع میان مردم آماده شده است.

سیاوش محمودی، نوجوان ۱۷ ساله در جریان اعتراضات سراسری شامگاه ۳۰ شهریور ماه در نازی‌آباد تهران با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

بنابر ویدیوهایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جمعی از دوستان حمیدرضا روحی نیز در بهشت زهرای تهران بر سر مزار او حضور یافتند. جمعی از دوستان و خانواده یلدا آقافضلی نیز در بهشت‌زهرای تهران بر مزار او حاضر شدند.

خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده نوجوان کشته شده در اعتراضات مشهد نیز تصاویری از حضور بر مزار او را منتشر کردند.

خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت که وقتی نیروهای امنیتی یک‌شنبه ۱۷ مهر به پدرشان زنگ زدند که «با وثیقه بیا تا ابوالفضل را زنده تحویل بدهند»، همه خانواده‌اش نگران بودند که او را «با دست و پای شکسته و صورت داغان» ببینند.

او نوشت خبر نداشتیم که «دزدهای خوشی‌هایمان» برادر دسته گل‌مان را «تکه پاره» کرده‌اند و قرار است «جنازه‌اش» را به ما تحویل دهند.

همزمان در دیگر شهرهای مختلف ایران نیز جمعی از مردم .و بسیاری از خانواده‌های معترضان کشته شده عصر پنج‌شنبه چهارم اسفند ماه بر مزار معترضان کشته شده حضور یافتند.

XS
SM
MD
LG