لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

انتشار تصاویر آبگیری «مخفی» سد چمشیر پس از افشاگری فعالان محیط زیست


یکی از عکس‌هایی که خبرگزاری ایسنا از آبگیری سد چمشیر منتشر کرده است
یکی از عکس‌هایی که خبرگزاری ایسنا از آبگیری سد چمشیر منتشر کرده است

پس از آن که برخی از فعالان محیط زیست درباره آبگیری «مخفی» سد چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد اطلاع‌رسانی کردند، رسانه‌های ایران تصاویری از این آبگیری را منتشر کردند.

با این حال، مقام‌های دولتی به اظهار نظرهای ضد و نقیض در این باره ادامه می‌دهند.

محمد درویش، فعال محیط زیست، در واکنش به انتشار آبگیری سد چمشیر گفت: «معمولا مراسم آبگیری سدها با بوق و کرنای فراوان برگزار می‌شود و عالی‌ترین مقامات را دعوت می‌کنند، به خصوص این که این سد پنجمین سد بزرگ ایران است.»

او افزود: «ولی می‌بینیم که کاملا مخفیانه آبگیری را شروع کردند، مخزن سد چمشیر را پر کرده و حالا تصاویرش را منتشر کردند.»

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، سوم اسفند، با انتشار عکس‌ها و ویدئویی از آغاز آبگیری سد چمشیر خبر داد. این در حالی است که تا روز قبل از آن، مقام‌ها آبگیری سد را تکذیب می‌کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه اول اسفند مدعی شد: «آبگیری سد چمشیر گچساران منوط به تایید کمیته آبگیری است» و این سد «تاکنون آبگیری آزمایشی هم نشده است».

اما چند روز پیش از آن، کاوه مدنی دیگر فعال محیط زیست با انتشار تصاویر ماهواره‌ای افشا کرده بود که علی‌رغم تکذیب مقام‌های دولتی «عکس‌های ماهواره‌ای روایتی متفاوت بیان می‌کنند».

او درباره «آبگیری پنهانی سد چمشیر» نوشت: «از سیستمی که مخزن سدی با این عظمت را در روز روشن آب می‌کند و همزمان بر کذب بودن خبر آبگیری تأکید می‌کند چه می‌توان انتظار داشت؟»

اعتراض‌ها به آبگیری احتمالی این سد از ماه‌ها پیش افزایش یافت و بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست درباره پیامدهای آبگیری آن هشدار داده‌اند.

اول دی‌ماه، حیدر زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز ضمن تاکید بر لزوم تکمیل مطالعات سد چمشیر پیش از آبگیری آن گفت: «اگر سد چمشیر مانند سد گُتوند آبگیری شد و جواب نگرفتیم، راه برگشتی وجود ندارد.»

آقای زارعی در یک نشست تخصصی گفت که در محاسبه میزان آورد سد چمشیر، کاهش بارش و افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی در سرشاخه‌ها در سال‌های اخیر و موضوع انحلال لایه‌های نمکی و گچی در مخزن سد که می‌تواند موجب افزایش شوری شود، در نظر گرفته نشده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که با توجه به این ابهامات در مدل‌های ورودی و خروجی، «نمی‌توان به داده‌های فعلی اعتماد کرد».

به گفته مخالفان، آبگیری این سد می‌تواند منجر به شور شدن زمین‌های کشاورزی منطقه و تشکیل کانون‌های ریزگرد در بخش جنوب شرقی خوزستان شود.

علاوه بر پیامدهای محیط زیستی آبگیری سد چمشیر، تامین مالی ساخت این پروژه نیز با انتقادهای گسترده‌ای همراه شده است.

میثم فاضلی، مدیر امور مطالعات چمشیر، روز ۲۶ آذر به سایت خبری «فراز» گفته بود که در این پروژه «از ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در چین که دولت این کشور به ایران باز نمی‌گرداند، استفاده و قرار شد برای زنده کردن این پول، چین از این پول به ایران وام دهد. یعنی از پول خودمان به خودمان.»

آقای فاضلی در ادامه خبر داد که چین به شرط مشارکت خود در پروژه این سد، با پرداخت این وام موافقت کرد.

XS
SM
MD
LG