لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

مولوی عبدالحمید: به جای زندانی کردن مردم، از قدرت کنار بروید


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

در حالی که گزارش‌ها حاکی از بازداشت‌های جدید در زاهدان است، مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، بار دیگر از جمهوری اسلامی انتقاد کرد و خواستار کنارگیری مقام‌های جمهوری اسلامی از قدرت شد.

آقای عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولوی عبدالحمید روز جمعه، پنجم اسفند، در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نماز جمعه زاهدان، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «به جای این که مردم زندانی شوند، به جای این که مردم را بگیرید، مردم را رها کنید و حرفشان را گوش کنید و اگر نمی‌توانید، اجازه بدهید کسان دیگری مشکلات مردم را حل کنند.»

همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید، گزارش‌هایی از برقراری فضای امنیتی در زاهدان و قطع اینترنت برای جلوگیری از پخش زنده این سخنرانی منتشر شد.

او با تاکید بر این که تا وقتی مقام‌های جمهوری اسلامی به اشتباهات گذشته خود اعتراف نکنند، تحولی صورت نمی‌گیرد، به نقل قولی از روح‌الله خمینی اشاره و درخواست خود برای کناره‌گیری مسئولان را تکرار کرد.

مولوی عبدالحمید گفت: «همه جای دنیا این طور است که وقتی نمی‌توانند کاری کنند از مسئولیت کنار می‌روند. در همه جای دنیا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر استعفا می‌دهند و مقام‌های درجه اول کنار می‌روند تا کس دیگری بیاید و اوضاع را درست کند.»

او افزود: «اما متاسفانه مسئولان ما کنار رفتن را بلد نیستند.»

این چهره پرنفوذ اهل سنت ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود از «اسلام سیاسی» انتقاد کرد و گفت: «اسلام سیاسی نیست، دین سیاسی نیست. بلکه سیاست باید اسلامی باشد.»

او در توضیح این اظهاراتش افزود که در چنین سیاستی، حاکم را مردم انتخاب می‌کنند و حاکم را خدا تعیین نمی‌کند.

او بر نزدیکی «سیاست اسلامی» با دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرد و افزود که در چنین سیاستی، اعتراف اجباری از متهمان وجود ندارد و دستگاه قضایی استقلال خودش را دارد و قاضی می‌تواند حاکم را احضار و حتی عزل کند.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، مردم معترض زاهدان بار دیگر پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. طبق برآوردها، این بیست و یکمین روز جمعه است که معترضان بلوچ به خیابان می‌آیند.

مولوی عبدالحمید همچنین از گرانی شدید گوشت و دلار در ایران انتقاد کرد و به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که «نگذارید مردم ایران از گرسنگی بمیرند.»

او با تاکید بر این که «منافع ملی» از همه چیز مهم‌تر است، گفت که قبل از دیگر جاهای دنیا و کشورها، «ملت ایران را سیر کنید تا دست به فساد و دزدی نزند.»

مولوی عبدالحمید در پایان سخنرانی خود، در حالی که گزارش‌هایی از فضای شدیدا امنیتی در اطراف مسجد مکی، محل سخنرانی او، منتشر شده بود، از مردم خواست «آرامش خود را حفظ کنند».

او گفت: «امنیت شهر و امنیت منطقه برای ما حیاتی است. مامورانی هم که امروز آمده‌اند آرامش خود را حفظ کنند و خویشتن‌داری خود را نشان دهند.»

ایجاد فضای امنیتی در سیستان و بلوچستان در حالی است که شامگاه پنج‌شنبه، یک مقام نیروی انتظامی کشته شدن ابراهیم ریگی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان، در جریان بازداشت دوباره او را تایید کرد اما آن را ناشی از یک «اقدام خودسرانه» دانست.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران بیشترین اعتراضات را داشته و بیشترین قربانی را داده است.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها خواستار برخورد با عوامل کشتار مردم معترض در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان شده، اما هنوز این عوامل به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG