لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

جنجال سیم‌کارت‌های خاص برای خارجی‌ها؛ وزیر ارتباطات: هنوز در حد پیشنهاد است


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اظهارات خود درباره طراحی سیم‌کارت‌های مخصوص گردشگران خارجی برای استفاده راحت‌تر از اینترنت را به دنبال موج انتقادات در شبکه‌های اجتماعی تصحیح کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، پاد، روز جمعه به نقل از عیسی زارع‌پور نوشته بود که وزارت ارتباطات در نظر دارد برای گردشگران خارجی که به کشورمان سفر می‌کنند، سیم‌کارت‌های خاصی را طراحی کند تا بتوانند در مدت حضور خود در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای مجازی استفاده کنند.

این اظهارات اما واکنش منفی کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر را به دنبال داشت که از فیلترینگ شدید پلتفرم‌ها و سرعت بسیار پایین اینترنت در ایران خشمگین هستند و آن را نشانه «تحقیر ملی» و حتی «کاپیتولاسیون» دانستند.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس، نیز نوشت: «ما مردم ایران را هم توریست فرض کنید، فقط اقامت ما متوسط هفتاد و اندی سال است.»

این واکنش‌ها در نهایت پایگاه اطلاع‌رسانی دولت را واداشت تا پست خود در توییتر را حذف کند. ساعتی پس از آن نیز وزیر ارتباطات گفت که این موضوع صرفا پیشنهاد است و هیچ چیزی قطعی نشده است.

آقای زارع‌پور اظهار داشت: «برای گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند و ارتباطاتشان در سکوهایی است که مطابق مقررات ما دچار محدودیت‌ است، درخواست‌هایی مطرح شده که سیمکارت‌ با دسترسی به چند سکوی خاص اختصاص و پس از خروج، سیمکارت منقضی شود.»

وی افزود: «این سیمکارت هنوز در حد پیشنهاد است و درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.»

اینستاگرام و واتساپ از جمله سکوهایی است که در پی اعتراضات اخیر در ایران فیلتر شد و این تصمیم صدها هزار کاربر ایرانی داخل کشور را که بسیاری از آنها نیز کسب و کارشان با این شبکه‌ها مرتبط بوده است با مشکل مواجه کرده. سرعت پایین اینترنت نیز دلیل دیگر نارضایتی کاربران ایرانی از سیاست‌های جمهوری اسلامی است به طوری گاهی باز کردن فایل‌های ساده کم حجم نیز زمان زیادی می‌گیرد.

با استفاده از گزارش‌های پاد، روزنامه شرق و شبکه اجتماعی توییتر؛ س.ن
XS
SM
MD
LG