لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

تکذیب برخی گزارش‌های مربوط به مسمومیت‌های «عمدی» در رسانه‌های حکومتی، پس از مرگ یک دانش‌آموز


بستری‌شدن یک دانش‌آموز مسموم‌شده در قم
بستری‌شدن یک دانش‌آموز مسموم‌شده در قم

با گذشت سه ماه از آغاز مسمومیت‌های «عمدی» دانش‌آموزان اغلب دختر در ایران، نهادهای امنیتی هنوز گزارشی از شناسایی یا اقدام دربارهٔ آن منتشر نکرده‌اند، اما فشارها برای تکذیب برخی گزارش‌های منتشرشده در این زمینه افزایش یافته است.

رسانه‌های حکومتی شامگاه یکشنبه هفتم اسفند مدعی شدند که مرگ یک دانش‌آموز دختر در قم به نام فاطمه رضایی، ۱۱ ساله، ربطی به مسمومیت‌های سریالی در مدارس ایران ندارد.

این مسمومیت‌های مشکوک از نهم آذر ماه در مدارس قم آغاز شد و اکنون به دیگر شهرهای کشور نیز گسترش یافته است.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه ۸ اسفند به‌سراغ ابوالقاسم رضایی پدر فاطمه رضایی رفت و گزارش‌ها دربارهٔ ارتباط مرگ این دختر دانش‌آموز با مسمومیت‌ها را ساخته و پرداختهٔ «شبکه‌های ضدانقلاب» عنوان کرد.

این خبرگزاری دولتی همچنین اظهاراتی از آقای رضایی را منتشر کرد که شبیه پخش «اعترافات اجباری» مرسوم در تلویزیون جمهوری اسلامی است.

پدر فاطمه رضایی گفته است: «دخترم وقتی مدرسه می‌رفت، هیچ‌وقت دچار مسمومیت نشده بود و در زمان حضور وی در مدرسه هیچ مشکلی یا اعلام حادثه‌ای به وجود نیامده بود.»

با این حال، علائمی که او از بیماری دخترش ارائه کرده، تقریباً شبیه علائمی است که رسانه‌ها در هفته‌های اخیر به‌عنوان برخی علائم مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان اعلام کرده‌اند.

آقای رضایی «پادرد و دل‌درد و استفراغ و تب» را از علائم بیماری فرزندش اعلام کرد و افزود: «دخترم به سبب عفونت شدید فوت کرد.»

او با این حال تأکید کرد: «پزشکان و متخصصان هیچ علامتی از مسمومیت را تشخیص ندادند.»

هم‌زمان خبرگزاری دولتی ایرنا سراغ محمدتقی فاضل میبدی، از اعضای مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، رفته که به روزنامه شرق گفته بود این مسمومیت‌ها کار فرقه‌ای «هِزاره‌گرا» در ایران است.

اما ایرنا به نقل از او نوشت: «من [به خبرنگار روزنامه شرق] گفتم که نباید این مطلب مطرح شود، کار ناقص است. پژوهش در این رابطه ادامه دارد که متاسفانه این خانم [خبرنگار] از قول بنده زد. نباید این کار را می‌کرد.»

محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، روز یکشنبه هفتم اسفند در پی بالاگرفتن مسئله مسمومیت دانش‌آموزان دختر و ابهام‌ها در مورد دلایل و عوامل آن، در مصاحبه با «شبکه شرق» تصریح کرده بود: «عمدی‌بودن این ماجرا واقعیت دارد. گفته می‌شود گروهی موسوم به هِزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند.»

بنابر اظهارات این روحانی، «این گروه‌ و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتاً باید تا [مقطع] سوم دبستان درس بخوانند». او این جریان را همچنین «یک جریان مذهبی و ضد مدرنیته» توصیف کرد.

فاضل میبدی در تکمیل اظهارات خود افزود یک جامعه‌شناس که نمی‌تواند نامش را فاش کند «در قم پژوهشی انجام داده» و به این نتیجه رسیده است که این مسمومیت‌ها «اتفاقی نیست» و «هِزاره‌گراها» مسئول وقوع آن هستند.

اظهارات او پس از آن منتشر شد که یونس پناهی، یکی از معاونان وزیر بهداشت هم گفت این مسمومیت‌ها عمدی بوده و «افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند».

اما آقای پناهی نیز روز دوشنبه اظهاراتش را تکذیب کرد و گفت: «آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت ها و عمدی بودن آنها نقل شده، مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است.»

او در تکذیبیه‌اش مدعی شد: «درباره این که این مسمومیت ها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده است یا خیر، بنده اطلاعی ندارم.»

با این حال، همچنان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر «عمدی بودن» این مسمومیت‌ها تاکید دارند.

فاطمه مقصودی، نماینده بروجرد به روزنامه هم‌میهن گفت: «در مجموع آنچه در موردش مطمئنیم این است که تیم بررسی این اتفاق که در دبیرستان‌های شهر قم حضور پیدا کرده‌اند، بر تعمدی‌بودن آن تاکید دارند.»

پیشتر، جمیله کدیور، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی در روزنامه اطلاعات مدعی شده بود که این مسمومیت‌ها یا کار «نفوذی‌های اپوزیسیون برانداز در داخل کشور»، یا کار «افراط‌گرایان داخلی» است.

با وجود گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ این مسمومیت‌ها و تأکید مقام‌های دولتی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر عمدی‌بودن آن، هنوز نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هیچ گزارشی دربارهٔ شناسایی یا بازداشت احتمالی عوامل این مسمومیت‌ها منتشر نکرده‌اند.

قوه قضاییه نیز روز دوشنبه ۸ اسفند اعلام کرد که در پیگیری این موضوع تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

محمد مصدق کهنموئی، معاون اول قوه قضاییه، گفت: «با توجه به اهمیت موضوع دادستان قم با جدیت به این موضوع وارد شده، اما تاکنون نتیجه‌ای گرفته نشده است.»

چندی پیش، یک منبع مطلع در بیمارستان ولی‌عصر قم که خواست نامش فاش نشود، به رادیوفردا گفته بود که سازمان اطلاعات سپاه « از قبل» در جریان دست‌کم برخی از این مسمومیت‌ها قرار دارد.

XS
SM
MD
LG