لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

درخواست ۲۰ زن زندانی سیاسی برای آزادی فعالان محیط زیست


فعالان محیط زیست که بر سر پرونده موسسه «حیات وحش پارسیان» در زمستان ۱۳۹۶ بازداشت شدند؛ از سمت چپ بالا: سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، مرتضی آریانژاد، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی
فعالان محیط زیست که بر سر پرونده موسسه «حیات وحش پارسیان» در زمستان ۱۳۹۶ بازداشت شدند؛ از سمت چپ بالا: سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، مرتضی آریانژاد، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی

۲۰ تن از زنان همبند زندانیان محیط زیست روز دوشنبه ۸ اسفند با انتشار بیانیه‌ای ضمن شرح موارد نقض حقوق بشر در پرونده این فعالان خواستار آزادی آنان شدند.

سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، هومن جوکار، سام رجبی، امیرحسین خالقی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از بهمن سال ۱۳۹۶ با اتهاماتی نظیر «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» زندانی هستند.

اما بیانیه یادشده از این فعالان به عنوان افرادی نام می‌برد که «عاشقانه و دلسوزانه برای حفظ محیط زیست کشورمان در دورافتاده‌ترین نقاط کشور خدمت کرده» و دلیل بازداشت آنان را نیز «سیاست‌های اقتدارگرایانه حکومتی و کشمکش‌های قدرت» عنوان کرده است.

این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون نرگس محمدی، فائزه هاشمی و بهاره هدایت رسیده است از مواردی چون «بازجویی‌های تحت شکنجه و فشار روحی و روانی شدید، تهمت، افترا، تهدید، ارعاب، نیرنگ و فریبکاری، هتک حرمت و تهدید و آزار جنسی، عدم دسترسی به وکیل تا جلسات دادگاه و محرومیت از آزادی مشروط و مرخصی» به عنوان نمونه‌هایی از نقض حقوق انسانی زندانیان محیط زیست نام می‌برد که بر این پرونده سایه انداخته است.

امضاکنندگان بیانیه در ادامه با اشاره به روند دادرسی در این پرونده و موارد مکرر تخلفات بازجویان و نیروهای امنیتی تاکید کرده‌اند که احکام محکومیت فعالان محیط زیست «اساسا بی‌اعتبار و فاقد وجاهت قانونی است».

بیانیه مورد اشاره در نهایت بر ضرورت آزادی زندانیان محیط زیست تاکید می‌کند و می‌افزاید که «هر چند با آزادی‌شان هم، رنج و کابوسی که بر زندگی آنها و خانواده‌ها و جامعه ایران سایه انداخته، جبران نخواهد شد».

دیگر امضاکنندگان این بیانیه که برخی از آنها به تازگی از زندان آزاد شده‌اند و برخی دیگر نیز همچنان در زندان به‌سرمی‌برند عبارتند از ناهید تقوی، زهرا زهتابچی، فاطمه مثنی، مهوش شهریاری، فریبا کمال‌آبادی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی، ویدا ربانی، شکیلا منفرد، عالیه مطلب‌زاده، نوشین جعفری، هستی امیری، رها عسگری‌زاده، ژیلا مکوندی، ملیحه جعفری و گلاره عباسی.

اخیرا برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل متحد، «یونپ»، هم خواستار آزادی نیلوفر بیانی کلیه فعالان و کارشناسان محیط‌ زیستی زندانی در ایران شده بود. این نهاد وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای تصریح کرده است که با توجه به «عفو» زندانیان در شرایط کنونی در ایران، بار دیگر درخواست خود را برای آزادی فعالان محیط زیستی تکرار می‌کند.

زندانیان محیط زیست همگی همکاران موسسه «حیات وحش پارسیان» بودند. کاووس سیدامامی نیز چند روز پس از بازداشت، به طرزی مشکوک در زندان اوین جان داد.

با استفاده از بیانیه زنان زندانی سیاسی و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG