لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

شب پرفروغ آرژانتینی‌ها در جهان و علی دایی در ایران


علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، به همراه فورمیگا، ستاره فوتبال زنان برزیل
علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، به همراه فورمیگا، ستاره فوتبال زنان برزیل

مراسم برترین‌های فوتبال جهان از نگاه فیفا در پاریس با بزرگداشت پله برزیلی آغاز شد اما با حضور پر فروغ آرژانتینی‌ها به پایان رسید.

رونالدو نازاریو جایزه ویژه پله را که دو ماه پیش درگذشت، به همسرش مارسیا سیبله آئوکی اهدا کرد.

امیلیانو مارتینز (آرژانتین) جایزه برترین دروازه‌بان سال را به دست آورد. لیونل اسکالونی سرمربی آلبی سلسته به عنوان بهترین مربی معرفی شد و یادبود ویژه را از فابیو کاپلو گرفت.

در شبی که آرژانتینی‌ها جوایز را درو کردند، هواداران این تیم نیز جایزه ویژه فیفا را به خود اختصاص دادند.

آرژانتینی‌ها اولین کشوری هستند که سه جایزه اصلی بهترین بازیکن، بهترین مربی و بهترین دروازه‌بان سال را نصیب خود می‌کنند.

آلکسیا پوتیاس ستاره اسپانیا و بارسلونا برای دومین سال پیاپی جایزه برترین فوتبالیست زن جهان را به دست آورد. عنوان برترین سرمربی زنان هم نصیب سارینا ایگمن (انگلیس) شد.

دیدیه دروگبا جایزه برترین دروازه‌بان زن جهان را به ماری ارپس از منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس اعطا کرد.

لیونل مسی جایزه برترین فوتبالیست مرد را از رئیس فیفا گرفت. او سال ۲۰۲۲ پنجاه و یک بار به زمین رفت. ۳۵ گل زده، ۳۰ پاس گل، جام جهانی، توپ طلای جام جهانی، کفش نقره‌ای جام جهانی، قهرمانی و بهترین بازیکن فینالیسیما، همچنین قهرمانی در لیگ و سوپر جام فرانسه، مجموعه‌ای نفیس از دستاوردهای یک سال مسی بود که باعث شد جایزه فیفا را از آن خود کند.

مسی و کریستیانو رونالدو از سال ۲۰۰۷ همیشه جزو ۱۱ بازیکن برتر سال فیفا بودند. حالا برای نخستین بار رونالدو در این جمع حضور ندارد تا مسی به تنهایی به رکورد ۱۶ حضور برسد.

مسی که پیش از این مراسم به حدنصاب ۷۰۰ گل باشگاهی رسیده بوذ، حالا هفت بار عنوان بهترین بازیکن فیفا را به دست آورده. رونالدوی پرتغالی با ۵ عنوان، رونالدوی برزیلی و زیدان نیز با سه عنوان در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

پیش از اهدای یادبود به مسی، تصاویری از عملکرد او و رقبایش امباپه و بن‌زما به نمایش درآمد. مارچین اولکسی از فوتبال معلولین هم جایزه برترین گل سال را از دل پیرو دریافت کرد.

علی دایی در کانون توجه ایرانیان

حضور علی دایی در این مراسم، ابراز احساسات چشمگیر کاربران ایرانی را در پی داشت. تنش حکومت با خانواده علی دایی پس از استوری‌های اعتراضی، پلمپ اماکن تجاری او و همسرش، همچنین فرود اجباری هواپیما برای پیاده کردن همسر و دخترش، از جمله وقایعی است که بیش از پیش بر محبوبیت دایی افزوده است.

موضوع ممنوع‌الخروجی دایی باعث شده بود احتمال عدم حضورش در مراسم فیفا، بازتاب جهانی پیدا کند.

اسطوره فوتبال ایران، پا به پای فورمیگا ستاره فوتبال زنان برزیل، جایزه بازی جوانمردانه سال فیفا را که به لوکا لوچوشویلی (مدافع میانی کرمونزه ایتالیا) اختصاص داشت به روی صحنه آورد.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، انتخاب دایی برای بخش بازی جوانمردانه را تصمیمی هوشمندانه و هدفمند از سوی فیفا دانسته‌اند تا از همراهی او با مردم ایران قدردانی کنند.

پیش از آغاز مراسم، عکس دایی کنار کارلی لوید کاپیتان پیشین تیم ملی زنان آمریکا که دست در دست یکدیگر روی زمین چمن هستند، انعکاس وسیعی در سایت‌های ورزشی و شبکه‌های اجتماعی داشت.

لوید که دو بار برترین بازیکن سال دنیا شده، با تیم زنان آمریکا سه طلای المپیک به گردن آویخته و دو بار هم جام جهانی را بالای سر برده است. او با آمار درخشان ۳۱۶ بازی ملی ۱۳۴ گل برای آمریکا به ثمر رسانده است.

بزرگان پا به سن گذاشته فوتبال دنیا، پیش از مراسم در مستطیل سبز پا به توپ شدند. سامی الجابر از اسطوره‌های فوتبال عربستان و دوست قدیمی علی دایی، در اغلب دقایق این بازی تفریحی کنار او بود.

برجسته‌ترین چهره جهانی ورزش ایران به دلیل همراهی و همدلی با اعتراضات سراسری، حتی در فهرست پرتعداد گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران نیز قرار نگرفت. گرچه خود نیز پیش‌تر عنوان کرده بود که حاضر به پذیرش مسئولیت نیست.

XS
SM
MD
LG