لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

نوسان دلار آزاد در کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومان؛ قیمت مرکز مبادله بالای ۴۳ هزار


دو روز پس از آن که بهای دلار آمریکا در بازار آزاد ایران رکورد تاریخی ۶۰ هزار تومان را هم رد کرد، بهای این ارز خارجی در روز سه‌شنبه، ۹ اسفند، هم‌چنان در کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومان در نوسان است.

قیمت دلار آمریکا با کاهش اندک روز سه‌شنبه را با بالای ۵۸ هزار تومان آغاز کرد و ساعتی بعد با کاهش اندک به ۵۷ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در ایران را ثبت می‌کنند، نرخ برابری پوند بریتانیا در روز سه‌شنبه ۶۹ هزار و ۶۶۵ تومان اعلام شد، و هر یورو با قیمت ۶۱ هزار و۳۱۰ تومان معامله شد.

همین گزارش‌ها حاکی است که هر سکه به قیمت ۳۳ میلیون تومان معامله می‌‌شود. سکه طرح قدیم نیز۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شده و بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز ۱۸ میلیون تومان است.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه، هشتم اسفند، خبر داده بود که ۴۰۷ میلیون دلار به بازار‌های مالی ایران تزریق شده است.

به گزارش فارس، مجموع عرضه ارز به صورت حواله در سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روز هشت اسفند معادل ۴۰۷ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده به صورت حواله معادل ۲۷۵ میلیون دلار بود.

در همین حال حساب توییتری اسکناس که آخرین نرخ ارز مبتنی بر قیمت مرکز مبادله را گزارش می‌کند روز دوشنبه قیمت دلار امریکا را بالای ۴۳ هزار تومان گزارش کرد.

این در حالی است که این مرکز اولین قیمت دلار را در هفته گذشته قدری بالای ۴۱ هزار تومان تعیین کرده بود. اما از هفته گذشته تاکنون بهای دلار در این مرکز نیز هر روز بالا رفته است.

این به آن معناست که قیمت مرکز مبادله نیز «در تعقیب» قیمت در بازار آزاد ایران است، در حالی که به گفته رئیس بانک مرکزی ایران قرار بود این حالت معکوس باشد.

بسته جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و حذف دلالان یا همان راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا روز سه‌شنبه هفته گذشته رسما فعالیت خود را آغاز کرد، اما پس از گذشت یک هفته دست‌کم تاکنون نتوانسته است کنترلی بر بازار آزاد داشته باشد.

نرخ دلار از نیمه بهمن‌ماه با شتاب رشد بیشتر و پیاپی مواجه شده و طی این مدت کوتاه، نرخ دلار نسبت به ریال ایران بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

نرخ دلار از ابتدای سال جاری نیز نسبت به ریال ایران ۱۱۸ درصد جهش داشته است؛ به عبارتی، ارزش ریال نسبت به ارزهای معتبر خارجی کمتر از نصف شده است.

روزنامه کیهان روز سه‌شنبه بدون اشاره به شواهد و مدارک ریزش در بازار ارز را پیش‌بینی کرده و به خریداران دلار هشدار داد که «مراقب باشند اندوخته‌های سال‌های زندگی خود را یک‌شبه بر باد ندهند».

XS
SM
MD
LG