لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

ابراز نگرانی آلمان و اسرائیل در مورد ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران


آنالنا بربوک و الی کوهن، وزرای خارجه آلمان و اسرائیل
آنالنا بربوک و الی کوهن، وزرای خارجه آلمان و اسرائیل

وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه نهم اسفند پس از دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت که هر دو کشور از گزارش‌ها درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۸۴ درصدی در ایران به شدت نگران هستند و این درجه از غنی‌سازی اورانیوم هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.

مقامات جمهوری اسلامی چند روز پیش ادعای مربوط به غنی‌سازی ۸۴ درصدی را «توطئه‌ای» علیه کشور همزمان با تشدید تنش‌ها بر سرفعالیت‌های هسته‌ای ایران توصیف کردند.

طبق برجام که در سال ۲۰۱۵ بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی به امضا رسید حد نصاب تعیین شده برای غنی سازی اورانیوم ۳.۶ درصد است. ولی در پی خروج یکجانبه دولت آمریکا از این توافق و از سرگیری تحریم‌های شدید علیه ايران، جمهوری اسلامی بخش قابل توجهی از تعهدات خود در قبال برجام را زیرپا گذاشته که بحث برانگیز‌ترین مورد آن افزایش حجم و غلظت غنی‌سازی اورانیوم است.

اولین بار خبرگزاری بلومبرگ روز ۳۰ بهمن گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد را در تاسیسات هسته‌ای ایران کشف کرده‌اند. آژانس تاکنون گزارش خبرگزاری بلومبرگ را تکذیب نکرده و در بیانیه خود فقط خاطرنشان کرده که این نهاد «در مورد نتایج بازرسی و راستی‌آزمایی‌های اخیر با مقامات ایران در حال مذاکره است.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای اسرائیلی خود گفت: «ما از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و گزارش‌های اخیر در خصوص غلظت بالاتر غنی‌سازی اورانیوم نگرانی‌های مشترکی داریم. افزایش درجه غنی‌سازی تا این حد هیچ توجیه غیرنظامی یا صلح آمیزی ندارد.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته چنین وانمود کرد که وجود یا کشف ذرات اورانیوم با این درجه از غلظت می‌تواند نتیجه جانبی و مقطعی روند غنی‌سازی با غلظت ۶۰ درصدی باشد که جمهوری اسلامی قبلا آن را به آژانس اطلاع داده است.

اما اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد تقریبا در حد غلظت ۹۰ درصدی است که برای تولید سلاح هسته‌ای به کار برده می‌شود. تولید حجم کافی از اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد روند تولید سلاح هسته‌ای را در صورتی که جمهوری اسلامی چنین تصمیمی بگیرد بسیار تسریع خواهد کرد.

جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور صلح‌آمیز است. اما برخی از نهادهای اطلاعاتی غربی و کارشناسان منع اشاعه سلاح هسته‌ای معتقدند که آن کشور حداقل تا سال ۲۰۰۳ برنامه‌هایی با هدف تولید سلاح هسته‌ای داشت.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در سخنان خود به دو گزینه در برخورد با ایران اشاره کرد. یکی از این گزینه‌ها به کار انداختن «مکانسیم ماشه» در شورای امنیت سازمان ملل که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی در نظر گرفته شده و دیگری «داشتن یک گزینه نظامی معتبر و موثر روی میز» است.

او افزود: «براساس اطلاعات امنیتی و شناخت ما اکنون زمان آن فرارسیده که این دو گام مشخص به اجرا درآید.»

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت «پیشگیری از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران به روش‌های دیپلماتیک» تاکید کرد و افزود که گزینه‌های دیگر فاجعه‌بار خواهد بود.

او گفت که جامعه بین‌المللی با یک موضع متحد باید این نکته را با صراحت به حکومت ایران اعلام کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG