لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

گسترش بحران مسمومیت‌ دختران دانش‌آموز به تهران و دست‌کم ۱۵ شهر ایران


بستری شدن یکی از دانش‌آموزان مسموم در قم
بستری شدن یکی از دانش‌آموزان مسموم در قم

با گسترش بحران مسمومیت دختران دانش‌آموز ایران شهرهای مختلف، رسانه‌ها از وقوع همزمان این مسمومیت‌ها در دو مدرسه تهران خبر دادند.

در حالی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی هنوز هیچ فردی یا گروهی را به ظن دست داشتن در مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ایران بازداشت نکرده‌اند، یک نماینده مجلس روز سه‌شنبه نهم اسفند گفت که تاکنون «حداقل ۱۰ تا ۱۵ شهر کشور درگیر مسمومیت دانش‌آموزان شدند».

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان در مجلس شورای اسلامی در یک تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس هشدار داد که این مسمومیت‌های سریالی «اکنون دانش‌آموزان ما را تهدید می‌کند».

همزمان رسانه‌ها از مسموم شدن دانش‌آموزان در دو مدرسه تهران طی روز سه‌شنبه نهم اسفند خبر دادند.

شبکه شرق وابسته به روزنامه شرق چاپ تهران گزارش داد که در این روز برخی از دانش‌آموزان دو مدرسه دخترانه «خیام» در پردیس تهران و همچنین «راه زینب» در منطقه ۱۳ تهران دچار مسمومیت‌ شدند.

بر اساس این گزارش، ۳۵ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه خیام دچار مسمومیت شدند و به گفته یکی از والدین دانش‌آموزان مدرسه راه زینب، «همه دانش‌آموزان یک کلاس» این مدرسه نیز مسموم شدند.

به گفته او، بر اثر این مسمومیت، «به یک باره همه بچه‌های [این] کلاس دچار خواب‌آلودگی شدند» و نیروهای اورژانس «چند دانش‌آموز» را به بیمارستان منتقل کردند.

با این که این مسمومیت‌های سریالی در ماه‌های گذشته بیشتر در مدارس قم به وقوع پیوسته، اما قبلا وقوع مسمومیت‌های سریالی در برخی از مدارس دخترانه پایتخت ایران هم گزارش شده بود.

در حالی که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت روز سه‌شنبه فاش کرد که نوعی «سم خفیف» باعث مسمومیت دانش‌آموزان شده، هنوز نیروهای اطلاعاتی و انتظامی گزارشی از پیگیری‌های خود در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

پس از یک سکوت چندین ماهه، سرانجام احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی در اولین واکنش خود به این موضوع روز سه‌شنبه گفت: «اقدامات ما در این خصوص آغاز شده است».

رادان به ایسنا گفت: «هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نکردیم و درحال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم.»

پیشتر چند نماینده مجلس و یکی از معاونین وزیر بهداشت تایید کرده بودند که این مسمومیت‌ها عمدی است و دادستان کل کشور نیز بر «احتمال عمدی بودن» آنها تاکید کرده بود.

اما فرمانده نیروی انتظامی افزود: «در حال حاضر اولویت ما یافتن منشاء این پرونده است و تا آن زمان درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن قضاوتی نخواهیم کرد.»

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، روز یکشنبه هفتم اسفند به شبکه شرق گفت: «عمدی‌بودن این ماجرا واقعیت دارد و گفته می‌شود گروهی موسوم به هِزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند.»

او بعدا اظهارات خود را تکذیب کرد، اما شبکه شرق تاکید کرد که دخل و تصرفی در مصاحبه آقای فاضل میبدی صورت نگرفته و این اظهارات او ضبط شده است.

کمی پیشتر، یونس پناهی، یکی از معاونان وزیر بهداشت هم گفته بود که این مسمومیت‌ها عمدی است و «افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند».

برخی گروه‌های اسلامی همچون طالبان در افغانستان و بوکوحرام در آفریقا مخالف تحصیل دختران و زنان هستند.

مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران و حامد اسماعیلیون از مخالفان جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که این مسمومیت‌ها انتقام حکومت از خیزش اخیر دختران و زنان است.

در جریان اعتراضات سراسری ایران، بسیاری از دختران دانش‌آموز و دانشجو علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

XS
SM
MD
LG