لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

مقابله به مثل جمهوری اسلامی؛ وزارت خارجه از اخراج دو دیپلمات آلمانی خبر داد


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، دهم اسفندماه، از اخراج دو دیپلمات آلمانی از ایران به عنوان «عنصر نامطلوب» خبر داد.

این اقدام مقابله به مثل از طرف جمهوری اسلامی یک هفته پس از آن اعلام می‌شود که دولت آلمان بلافاصله پس از صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، شهروند ایرانی آلمانی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو کارمند سفارت ایران در این کشور را در اعتراض به این حکم اخراج کرده است.

در این بیانیه که روز چهارشنبه، سوم اسفند، صادر شد آمده بود که آلمان، این دو کارمند را «عنصر نامطلوب» تشخیص داده و از آنها خواسته این کشور را ترک کنند.

حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، از اخراج دو دیپلمات آلمانی خبر داده، اما همچون آلمان به هویت و رده این دو نفر اشاره نکرده است.

با این حال ایرنا به نقل از آقای کنعانی نوشته است که دیپلمات‌های آلمانی «در پی اقدامات مداخله‌جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضایی جمهوری اسلامی ایران» اخراج می‌شوند.

جمشید شارمهد، شهروند ایرانی‌تبار آلمان، روز دوشنبه، دوم اسفند، از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم شد.

رابطه آلمان و ایران به دنبال حمایت‌های علنی و چندباره مقامات بلندپایه آلمان از اعتراضات سراسری مردم در ایران و محکومیت خشونت حکومتی علیه معترضان دچار تنش شد، اما با صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد وارد مرحله تازه‌ای از تنش شد که پیشتر در رابطه دو کشور سابقه نداشته است.

به گفته ناصر کنعانی، جمهوری اسلامی «در قبال زیاده‌خواهی‌ها مقتدرانه عمل می‌کند». او همچنین آلمان را به «نادیده‌ گرفتن موازین اصولی و حاکمیت ملی کشورمان» متهم کرده است.

مشخص نیست که مقصود این مقام ایرانی از «زیاده‌خواهی» چیست، اما پیشتر وزیر خارجه آلمان گفته بود که جمهوری اسلامی آقای شارمهد را از دسترسی کنسولی و حق انتخاب وکیل محروم کرده و دولت آلمان را در جریان روند دادرسی و تاریخ دادگاه‌ها قرار نداده است.

در حال حاضر دست‌کم ۲۰ شهروند خارجی که برخی از آنها همچون جمشید شارمهد دوتابعیتی هستند، در ایران در زندان به سر می‌برند.

حکومت در ایران بارها از این گونه بازداشتی‌ها به عنوان «گروگان» و برای «گروکشی» استفاده کرده و در قبال آزادی برخی از آنها پول‌هایی کلان دریافت کرده است. فعالان سیاسی از این گونه اقدامات به عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG