لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

امتناع وزارت صنعت و معدن از انتشار اطلاعات پیش‌فروش خودروهای وارداتی


پس از آن که سخنگوی وزارت صمت گفت که «با توجه به شرایط تحریم نمی‌توانند اطلاعات واردات خودرو را منتشر کنند»، روزنامه اعتماد این وزارتخانه را به مخفی‌کاری با بهانه تحریم‌ها متهم کرد.

روزنامه اعتماد در گزارش خود در روز سه‌شنبه، ۹ اسفند، نوشت: «به نظر می‌رسد، صحبت درباره واردات خودرو هم محرمانه شده است!»

انتقاد به واردات خودرو در ایران در هفته‌های گذشته افزایش یافته است، تا آنجا که به گفته یک کارشناس خودرو، «این نوع پیش‌فروش کالا حتی از نظر قانونی و شرعی نیز با علامت سئوال مواجه است و این کار یک قمار است».

با وجود آن که قرار بود تا پایان سال بیش از صد هزار خودرو وارد شود، تاکنون تنها چند ده دستگاه خودرو کیا وارد شده، قیمت خودروهای وارداتی هم مشخص نیست و وزارت صمت هم شرط عجیبی برای پیش‌فروش خودرو تعیین کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی به صورت قرعه‌کشی خواهد بود و شرکت‌کنندگان در این قرعه‌کشی علاوه ‌بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون ‌تومان هم در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

پس از آن بود که سازمان تعزیرات وارد بحث پیش‌فروش خودروهای وارداتی شد و اعلام کرد که این روش فروش مشکلات قانونی دارد.

احد یوزباشی، مدیرکل حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی، گفته است: «قرارداد خرید خودروهای وارداتی دارای مشکل حقوقی است. در ابتدا باید قیمت قطعی خودروهای وارداتی از قبل مشخص باشد و معلوم شود چه خودرویی و با چه کیفیتی قرار است به مردم فروخته شود.»

در همین زمینه روزنامه تعادل در نقد روش واردات خودرو در دولت ابراهیم رئیسی نوشت: «اقدام دولت در مورد پیش‌فروش و عرضه خودروهای وارداتی، دارای فاکتورهای مبهم بسیار زیادی است و در نهایت این دولت است که باید درباره عواقب اجرای چنین طرحی به مردم پاسخگو باشد.»

احتمال داده می‌شود که قرعه‌کشی خودروهای وارداتی که تعداد آنها زیاد نخواهد بود به یک لاتاری بزرگ در ایران تبدیل شده و خریداران پس از خرید این خودروها، آنها را با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت خرید راهی بازار کنند.

همزمان یکی دیگر از چالش‌های خودروهای وارداتی در ایران عدم پوشش آنها توسط شرکت مادر در ایران است.

برای مثال، شرکت کوشا خودرو که اقدام به واردات خودرو کیا به ایران کرده خود را نماینده رسمی کیاموتور اعلام کرده بود، اما شرکت کیاموتور در بیانیه خبری اعلام کرده است که در ایران نمایندگی ندارد.

XS
SM
MD
LG