لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

بریتانیا یک محموله تسلیحاتی «متعلق به ایران» را در دریای عمان توقیف کرد


عکسی که ناوگان دریایی آمریکا منتشر کرده است
عکسی که ناوگان دریایی آمریکا منتشر کرده است

نیروی دریایی بریتانیا روز پنج‌شنبه، ۱۱ اسفند، تأیید کرد که به تازگی یک محموله تسلیحات ایرانی، شامل موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک را از یک کشتی در دریای عمان توقیف کرده است.

ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در منطقه مستقر است نیز تایید کرده است که در روز چهارم اسفند نیروهای هوابرد، نظارت و پشتیبانی آمریکا، به نیروی دریایی بریتانیا درباره وجود یک محموله غیرقانونی از «تسلیحات ایرانی» در یک کشتی در دریای عمان، کمک اطلاعاتی ارائه کردند.

نیروی دریایی بریتانیا در گزارش روز یازدهم اسفند تأیید کرد که یک پهپاد تجسسی آمریکایی و یک بالگرد بریتانیایی در شناسایی و ردیابی این کشتی شراکت داشتند.

به گزارش رویترز، کشتی حامل محموله سلاح در ساعات شب با سرعت زیاد به سوی بندری در جنوب ایران در حرکت بود.

بیانیه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا می‌افزاید که تفنگداران دریایی این کشور سوار بر شناورهای تندرو به کشتی نزدیک شده، آن را متوقف کرده و در جستجو از کشتی، محموله سلاح‌ها را کشف کردند.

غیر از موشک‌های کروز ضد تانک، محموله شامل قطعاتی از موشک‌های دوربرد نیز بوده است. توضیح بیشتری در این باره داده نشد.

به نوشته رویترز، دولت لندن این تحرک غیرقانونی ایران را به سازمان ملل متحد گزارش کرد.

بر اساس قطعنامه‌ سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران از معاملات تسلیحاتی منع شده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام نیروی دریایی کشورش در چارچوب «تعهد به حمایت از قوانین بین‌المللی» انجام شده است.

او افزود که بریتانیا متعهد است با تحرکاتی که صلح و امنیت در دنیا را به مخاطره بیندازد، مقابله کند.

همزمان، دریادار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، روز یازدهم اسفند گفت آمریکا دوشادوش متحدانش با فعالیت‌هایی که تهدیدی برای امنیت و ثبات آب‌های منطقه است، مقابله می‌کند.

نیروی دریایی بریتانیا در حدود ۱۴ ماه اخیر از دو مورد دیگر توقیف محموله‌های «سلاح قاچاق از سوی ایران» خبر داده بود.

در میانه تابستان امسال بریتانیا اعلام کرد که محموله «موشک‌های پیشرفته ایرانی را که در راه ارسال برای یمن» بود، در دریای عُمان توقیف و ضبط کرد.

اوایل زمستان پارسال نیز بریتانیا گفت قطعات موشک‌هایی را در شناورهای راهی به سوی یمن کشف کرد که احتمالا" بخشی از موشک‌های برد بلند ایرانی بود که برای حوثی‌های متحد تهران ارسال می‌شد.

جمهوری اسلامی ایران حمایت معنوی از شبه‌نظامیان حوثی، که بخش‌های وسیعی از یمن را در کنترل خود دارند، تأیید می‌کند اما به طور منظم منکر گزارش‌های متعدد کشورهای غربی و دولت‌های منطقه در خصوص تجهیز تسلیحاتی حوثی‌ها در جنگ میان نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان با حوثی‌هاست.

براساس یک قطعنامه شورای امنیت، کمک تسلیحاتی ایران به شبه‌نظامیان حوثی یمن ممنوع است.

XS
SM
MD
LG