لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

کاخ سفید خواستار انجام «تحقیقات کامل و شفاف» درباره علت حملات گازی به دختران دانش‌آموز شد


جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید

یک مقام ارشد کاخ سفید با اشاره به این که دولت جو بایدن از علت مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران هنوز اطلاع ندارد خواستار تحقیقات «کامل و شفاف» حکومت ایران در این باره شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه، ۱۱ اسفند در این زمینه گفت: «اخباری که از ایران می‌آید، عمیقا نگران‌کننده است. چه چیزی می‌تواند علت مسمومیت این دختران جوانی که فقط به مدرسه می‌روند باشد.»

او افزود: «حقیقت این است که ما در حال حاضر نمی‌دانیم چه چیزی باعث این بیماری‌ها شده است. ما گزارش‌هایی را می‌بینیم که دولت ایران در حال بررسی آن است، این اقدام درستی است.»

این مقام ارشد دولت آمریکا همچنین گفت: «ما می‌خواهیم که این تحقیقات تمام و کمال و شفاف باشد. دخترانی که به مدرسه می‌روند فقط باید به فکر یادگیری باشند. آنان نباید نگران امنیت فیزیکی خود باشند.»

او با این حال تاکید کرد که دولت آمریکا در این مرحله، «به اندازه کافی» اطلاعات ندارد.

با وجود گذشت سه ماه از اولین گزارش‌ها از مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز در ایران، هنوز مقام‌های انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی مدعی‌اند که هیچ «سرنخی» در این زمینه پیدا نکرده‌اند و مظنونی نیز بازداشت نشده است.

این در حالی است که پیشتر یونس پناهی معاون وزیر بهداشت علنا اعلام کرده بود که افرادی به دنبال تعطیلی همه مدارس به‌ویژه مدارس دخترانه هستند.

موج حملات گازی به دختران دانش‌آموز ایران روز به روز افزایش یافته و مدارس شهرهای بیشتری را درگیر خود کرده است.

بسیاری از نهادهای غیردولتی و فعالان سیاسی و مدنی، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی رفته‌اند و حکومت را به انتقام‌جویی از دختران و زنان پس از اعتراضات سراسری اخیر متهم کرده‌اند.

پیشتر آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز ضمن ابراز نگرانی درباره تداوم مسمومیت‌های زنجیره‌ای و گسترده در مدارس دخترانه شهرهای مختلف ایران، خواستار تحقیقات معتبر و مستقل در این زمینه و پاسخگو کردن عاملان آنها شده است.

خانم واتسون در توییتی نوشت: «گزارش‌های رسیده در رابطه با مسمومیت گسترده دختران دانش آموز در ایران و ارتباط احتمالی آن با شرکت دانش‌آموزان در تظاهرات اخیر عمیقاً نگران‌کننده است.»

او اضافه کرد: «باید تحقیقات معتبر و مستقل انجام شده و مرتکبین آن پاسخگو باشند. همه دختران حق تحصیل بدون ترس از جان خود را دارند.»

قبل از آن نیز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود که ایالات متحده از جمهوری اسلامی می‌خواهد درباره حملات سمی گزارش‌شده علیه دختران دانش‌آموز در مدارس مختلف ایران تحقیق کند.

آقای پرایس روز چهارشنبه ۱۰ اسفند در کنفرانس خبری خود گفت، گزارش‌ها در خصوص مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران «بسیار نگران‌کننده است.»

او اضافه کرد که چنین خبری‌هایی مایه نگرانی هستند، برای این که دختران در هرکجای دنیا از حق فطری برای تحصیل برخوردارند و تحصیل یک حق حقوق بشری جهانشمول است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «همان طور که این گزارش‌ها نشان می‌دهند، مسموم کردن دخترانی که صرفاً سعی در تحصیل دارند، اقدام نفرت‌انگیزی است. این عمل زشتی است و ما از مقامات ایران انتظار داریم که این مسمومیت‌های گزارش شده را به طور کامل بررسی کنند و هر کاری که از دستشان بر‌می‌آید برای توقف آن انجام داده و عاملان چنین اقداماتی را مورد تعقیب قرار دهند.»

XS
SM
MD
LG