لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

وکیل برخی خانواده‌های پرواز ۷۵۲: ظاهرا دستور رسیده که پرونده جمع شود


انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ از دادگاهی که در رابطه با این پرونده در دادسرای نظامی تهران برگزار شد، با عنوان «دادگاه نمایشی» نام برده است
انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ از دادگاهی که در رابطه با این پرونده در دادسرای نظامی تهران برگزار شد، با عنوان «دادگاه نمایشی» نام برده است

وکیل برخی از خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ با اشاره به پایان دادگاه رسیدگی به این پرونده علی‌رغم نواقص و ابهامات زیاد، گفت به نظر می‌رسد دستوری رسیده است که پرونده به سرعت جمع شود.

علیزاده طباطبایی روز جمعه ۱۲ اسفند به همراه والدین یکی از قربانیان پرواز ۷۵۲ در گفت‌وگو با «انصاف‌نیوز» از عدم همکاری بازپرس با خود خبر داد و گفت در جلسات اخیر متوجه شده‌ایم که وکیل متهمین به اسناد «فوق سری» هم دسترسی داشته، اما وکیل خانواده شاکیان حتی به اسناد ساده پرونده هم دسترسی نداشته است.

آقای طباطبایی با اشاره به نکات مبهم رسدگی به پرونده گفت: ««چرا صحنه جرم به هم خورده است، چرا ۱۸۰ صندلی هواپیما گم شده است، چرا وسایل بچه‌ها نیست و گم شده است؟ مگر می‌شود پاسپورت‌ها موجود باشد اما موبایل‌ها سوخته باشد؟»

او در ادامه تصریح کرد یک نظر بسیار مهم نزد برخی خانواده‌ها وجود دارد که معتقدند هواپیمای اوکراینی عمدا هدف قرار گرفته است، اما با گذشت یک سال از طرح شکایت، ما هیچ اطلاعی از نحوه رسیدگی به پرونده و نحوه و شیوه کارشناسی نداشتیم به طوری که تعداد زیادی از خانواده‌ها از رسیدگی عادلانه به پرونده هواپیمای اوکراینی ناامید شدند و از ادامه پیگیری شکایت خود انصراف دادند.

در همین زمینه انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاکیان پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه به دلیل «عدم صلاحیت دادگاه» در ایران پیش از پایان آن، شکایت خود را مسترد کردند.

در بیانیه این انجمن که روز چهارشنبه ۱۰ اسفند منتشر شده است، از دادگاهی که تحت عنوان «رسیدگی به سانحه‌ هواپیمای اوکراینی» در دادسرای نظامی تهران برگزار شده است، با عنوان «دادگاه نمایشی» نام برده شده و آمده است: «اکثریت قاطع شاکیان دادگاه مذکور، پیش از پایان دادگاه نمایشی، با ذکر علل عدم صلاحیت دادگاه نسبت به استرداد شکایت و ترک دادگاه اقدام کرده‌اند.»

آقای طباطبایی همچنین به متهم شدن ده نفر از رده‌های پایین نظامی کشور به اتهاماتی از قتل شبه عمد تا لغو دستور و اهمال در وظیفه اشاره کرده و گفته است شاید برای سه نفر از آنها حکم اعدام داده شود، اما برای عده‌ای از مقامات عالی‌رتبه نظامی کشور قرار منع تعقیب صادر شده است.

محسن اسدی‌لاری پدر یکی از جانباختگان این حادثه نیز گفته است از همان ابتدا بر این باور بودیم که این اتفاق عمدی بوده و ادعاهایی نظیر بی‌خبری رئیس شورای عالی امنیت ملی از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق یا عدم هماهنگی بخش آفندی و پدافندی بسیار عجیب است و برای ما مثل روز روشن است که چه کسانی این فاجعه را رقم زدند.

شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ پیشتر در ۲۳ بهمن با اعلام خبر پس گرفتن شکایت خود از دادگاه نظامی تهران اعلام کرده بودند که این دادگاه «تحقیر حقیقت» است و خط مشی آن از پیش توسط ستاد کل نیروهای مسلح و علی خامنه‌ای تعیین شده است. خانواده‌های دادخواه در این پرونده ضمن اعلام استرداد شکایت خود از دادگاه جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که «حق طرح شکایت در دادگاهی بی‌طرف و صالح را برای خود محفوظ می‌دارند.»

«پرواز پی‌اس ۷۵۲» هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ دقایقی پس از ترک فرودگاه بین‌المللی تهران، با دو موشک سپاه سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه هواپیما در اثر این حمله موشکی کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تا چند روز مدعی «سقوط هواپیما به دلیل مشکلات فنی» بودند، اما در پی ارائه شواهدی توسط آمریکا و کانادا مبنی بر وقوع حمله موشکی به این هواپیما، در نهایت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای به هدف قرار گرفتن این هواپیما با موشک‌های سپاه پاسداران اذعان کرد، اما مدعی شد که این حادثه «غیرعمدی» بوده است.

در بیش از سه سال گذشته خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی بارها به روند تحقیقات و دادگاه که تحت نظر دادگاه نظامی در تهران است اعتراض کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های انصاف‌نیوز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG