لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

درخواست پزشکان ایرانی خارج از کشور برای رسیدگی صلیب سرخ به حملات گازی


دو دانش‌آموز در خارج از مدرسه
دو دانش‌آموز در خارج از مدرسه

گروهی از پزشکان ایرانی‌الاصل در آمریکا و اروپا با ارسال نامه به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر خواهان اقدام این نهاد در ماجرای حمله با گاز سمی به مدارس دخترانه در ایران شدند.

این گروه از پزشکان که نامه خود را برای مدیرمنطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر ارسال کرده‌اند، دخالت فدراسیون برای جلوگیری از وارد شدن آسیب جمعی به دختران دانش‌آموز در ایران بر اثر مسمومیت‌های گسترده را ضروری دانسته‌اند.

آنان در نامه خود که روز جمعه، ۱۲ اسفند، منتشر شد، نوشته‌اند که نوجوانان ایرانی نیازمند یاری سازمان‌های بین‌المللی برای مدیریت این فاجعه هستند.

صدها دانش‌آموز دختر در ده‌ها مدرسه در شهرهای متعدد در نقاط مختلف ایران در بیش از سه ماه اخیر دچار مسمومیت‌هایی شده‌اند که تاکنون از طرف حکومت جدی گرفته نشده بود.

در تمامی این موارد، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها استنشاق گاز سمی را عامل این مسمومیت‌ها عنوان کرده‌اند.

در اوایل هفته گذشته یک نماینده مجلس گفت حدود ۱۲۰۰ دانش‌آموز دختر در سه ماه هدف حملات بوده‌اند.

پس از اعلام این رقم، موارد متعدد دیگری از حملات مشابه در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در چند شهر و به طور همزمان به‌وقوع پیوست. روز چهارشنبه بر اساس برخی گزارش‌ها به ۵۰ مدرسه حمله شد.

همزمان با آغاز هفته جدید در ایران اخباری از ادامه این حملات در مدارسی در استان تهران منتشر شده است.

فیلم‌های انتشاریافته در فضای مجازی از شهرهای متعدد در گوشه و کنار کشور نشان می‌داد که ده‌ها دانش‌آموز از مدارس با حال بد و در شرایطی که برخی از آن‌ها شرایطی نزدیک به بی‌هوشی دارند، به بیمارستان‌ها منتقل و بستری شده‌اند. یک دختربچه مدرسه‌ای روی تخت بیمارستان فریاد می‌زد: نمی‌توانم نفس بکشم.

در حالی که حکومت هنوز به توضیح و راه حلی برای این مسئله نرسیده، نیروهای امنیتی در برابر مدارس حاضر شده‌اند و دست‌کم در یک مورد به زنی نگران حمله کرده، او را به‌شدت ضرب‌ و شتم کرده، دهان او را گرفته و موهای سرش را می‌کشیدند.

وزیر آموزش‌ و پرورش در آغاز انتشار اخبار این رویدادها، دختران را به نوعی تمارض متهم کرده و گفته بود این احساس در آن‌ها، حالت روانی است.

وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی نیز در آغاز هفته گذشته مدعی شد که گازی که دانش‌آموزان را بدحال می‌کند، «بی‌خطر» است.

در حالی که با وجود تداوم و گسترش حملات سایر مقامات جمهوری اسلامی در تقلا بودند که این رویدادها را کوچک‌نمایی کرده و از نهادهای خود سلب مسئولیت کنند، در یک هفته اخیر توجه جامعه جهانی به این بحران در ایران جلب شده است.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته حملات را نفرت‌انگیز نامید و خواهان توقف فوری آن شدند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز جمعه گفت ایران باید این «حملات مرموز عمدی» را به صورت شفاف بررسی کرده، نتایج را اطلاع دهد و عاملان آن را محاکمه کند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت حملات صورت‌گرفته عمدی بوده و مایه نگرانی عمیق است.

ملاله یوسف‎‌زی، دختر پاکستانی برنده جایزه صلح نوبل که خود در حمله مسلحانه شاخه طالبان پاکستان، به دلیل اصرار به تحصیل در آستانه مرگ قرار گرفته بود، مسمومیت‌ صدها دختر دانش‌آموز ایرانی را یک «تلاش وحشتناک و خشونت‌آمیز برای ترساندن دختران از تحصیل و خاموش کردن صدای آن‌ها» نامیده است.

در مقابل، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه، در توییت‌هایی نگرانی بیان‌شده از سوی آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، را به طعنه گرفته و نوشتند که آلمان خود فروشنده تسلیحات شیمیایی به عراق بوده که از آن در جنگ علیه ایران استفاده شد.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با وجود گذشت سه ماه از آغاز این مسمومیت‌های مرموز، در این باره سکوت کرده‌اند. اما یک روحانی ارشد در قم روز جمعه فاش کرد که خانواده‌های بسیاری در این شهر دختران خود را در دوره اخیر از ترس به مدرسه نفرستاده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه سنی زاهدان، روز ۱۲ اسفند در خطبه‌های نماز گفت قابل باور نیست که نهادهای امنیتی از عاملان حملات بی‌خبر باشند. او گفت بسیاری از مردم معتقدند که این مسمومیت‌ها ادامه سرکوب اعتراضات اخیر توسط حکومت است.

در فضای مجازی فراخوان‌هایی منتشر شده بود که شنبه، ۱۳ اسفند، را روز اعتراض به نا‌امن‌ شدن حق تحصیل دختران نامیده، از خانواده‌ها خواسته بود از فرستادن فرزندان دختر و پسر خود به مدارس در این روز خودداری کرده و به کارزار ایجاد زنجیره حفاظت انسانی برابر مدارس دخترانه بپیوندند.

XS
SM
MD
LG